Dupa interviul publicat in e-revista Nautilus, HELION online m-a luat la intrebari. Lucian-Vasile Szabo m-a provocat: intrebarile lui erau…altfel!
Desi trimise cu mai bine de doua saptamani in urma, intr-o oarecare graba, interviul abia a aparut, cu mici scapari, care au trecut la o citire superficiala de catre redactori, poate din increderea pe care au avut-o in infailibiltatea mea! Sanki
Mai jos, interviul corectat de mine:
Vorbind singur in desene sau intr-o limba straina taci cel mai frumos
1. Forma ta de exprimare artistică este grafica. De ce ai ales această formulă?
Nu alegem, suntem alesi, ne pomenim, ne aflam in treaba. Dupa un timp, cand treaba e aproape gata, cand pomenirea ajunge ineluctabil menire, cazul meu, pot urca pe firul intrebarii:
Desenez de pe cand invatam sa vorbesc. Si invatam sa vorbesc, cum se cuvine, pentru a intra in societatea celor care vorbesc. De desenat n-am invatat cumsecade niciodata… De vorbit, invat sa tac, sa vorbesc liber adicatelea. Vorbind singur in desene sau intr-o limba straina taci cel mai frumos.
Cred ca desenez pentru a comunica liber, deplin, pe limba mea, atunci cand am ceva de spus si ascuns intelegerii-dupa-taiatul-capului-fiecaruia, fara a fi nevoie de interlocutor. Fara a fi luat eu la ochi, ci desenele mele, cand oferite fir-ar in manunchi de carte sau intinse pe tava simezelor.
Autismul desenatorului e din nascare, paranoia vorbitului (de unul singur) e din invatare.
2. Grafica SF pare mai deschisă faţă de genul grafic clasic, main-stream şi permite o mai mare libertate de exprimare. Nu e un paradox?
Tematica stiintifico-fantastica implica figurativismul, asociat main-streamului. Libertatea de exprimare formala este limitata. Ce-ar putea fi non-figurativismul SF!? Un paradox daca ar fi luat in seama, un nonsens, in fapt.
Tematica SF nu este mai generoasa decat cea lirica, comica, istorica, politista etc., ea fiind, sub soare, al nostru sau al altora, o deplasare in spatiu si in timp a oricareia in parte si a mai multora deodata. Libertinajul este inerent fiecarui gen. Genurile apar prin luarea unei libertati de deplasare, de punere altfel, pana la opunere.
Libertatile se inmultesc in vremuri para-ante-neo-post-moderniste in puzderii de sub-genuri si para-genuri si pan-genuri-faguri.. Maiestria, priceperea, calofilia, meditatia, jertfa, agonia si extazul trec printr-un proces de arhaizare diminutivanta. Dar nu mor oile cand vor becalii.
Sa nu intelegem libertatea de exprimare formala ca pe o democratizare de festival popular comunist „Cantarea Romaniei”, gen. Din pacate, pentru multi exemplul cu „C.R.” nu este potrivit, pentru ca dintre acestia multi au uitat, iar ceilalti n-au ce sa uite.
Ramanand pe linia figurativismului, fiindca altminteri nu mai stiu despre ce vorbim aici, mai luam un exemplu: cunoasterea rudimentara a anatomiei nu poate fi un atu pentru desenarea unor fiinte (diforme) fantastice, pe care nu le vede decat „vizionarul” nedotat, sau a unor portrete sarjate dupa cum au vrut steroizii artistului. Rezultatele vor fi desene SF si, respectiv, caricaturi rudimentare. Nothing comes from nothing.
3. Acum, sincer, îţi place genul science fiction? Ce te atrage?
Sincer, si acum. Da.
Inainte de ’90 era un mijloc de transport in comun (fandomatic) in afara societatii, in viitorul ei „neoficial”.
Acum, paradoxurile societatii ma resping (teleporteaza) in viitorul de alta data, tot neoficial.
4. Ai venit în lumea science fiction românească în urmă cu aproape trei decenii. Eforturile tale artistice au rămas constante în aceşti ani. Te simţi împlinit? Dar realizat?
Sunt june in SF!
Eforturile mele au fost mai putin artistice – din pacate, spun colegi de breasla. Au fost de alta natura. Artistic si constant a fost decalajul, a fost deplasarea, a fost defazajul.
Da.
Nu.
5. Cât este SF-ul literatură şi cât tehnologie? Ce preferi?
Ca literatura, SF-ul e literatura. Ca tehnologie, SF-ul nu e literatura. Imi place si una si celalalta si as prefera TF in loc de SF. Ar fi mai potrivit.
Exemplu: odinioara, a adauga o optiune unui aparat fabricat sau doar brevetat si a imagina consecintele (umane ale inovatiei tehnologice), insemna ca faci (povestire/desen/comics) SF.
6. Eşti implicat în diferite concursuri, acţiuni de promovare, de instruire a tinerilor. Cât de importante sunt aceste acţiuni pentru gen?
Intrecerea, evidentierea si indrumarea merg bine impreuna in orice activitate de succes!
7. Cum te regăseşti în curentul political fiction? Are acesta viitor?
Nu ma caut pe-acolo.
Cuvantul cu „p” ma face sa detest sintagma, Paradoxala la prima intelegere, dar care este incarcata de o instabilitate tautologica exploziva! „Fictiunea politica” pute a ideologie! Pe romaneste, cel putin.
8. Care este cea mai mare aiureală întâlnită în lecturile tale şi în desenele altora?
Definirea PARADOXALA a vietii!
9. Care mai este locul fanilor în mişcarea SF? De ce, la noi, nu-i vedem costumaţi ca în Războiul Stelelor pe la convenţii?
De-as sti, m-as duce in acel loc!
Cert e ca locul lor nu e la conventii, pentru ca nu i-am vazut acolo. N-am vazut de ce s-ar fi dus. Scriitorii nu-s destul de vedete ca sa atraga. Artisti n-am vazut! Nici ei desenatori, nici ei actori, nici regizori… n-am auzit de nimeni care sa atraga lumea,
Intr-un postmodernism sprintar, la aceste balciuri ale noului mileniu este o anosteala a uneltirilor unor combatanti plini de vanataile propriilor eschive!… Dezacordul intr-o conventie este este o culme… a paradoxului.
Despre animatia SF care este obisnuita la conventiile obisnuite, n-am nimic de spus. Decat ca la noi nu exista.
Fanii SW se costumeaza ca in Razboiul Stelelor acolo unde sunt ei: acasa, sau in in fan-cluburi. Conventiile nu sunt „acasa”.
Dati-mi o camasa, itari, chimir, cizme si o sabie de foc sau macar o Darth Vader beer helmet si va rasari o Noua Speranta…!
10. E greu să expui acum?
A fost dintotdeauna greu pentru mine.
11. Se mai nasc „tinere talente”? Dar din cele mai „trecute”? Pe cine mizezi?
Tinerele talente apar si se vad, trecutele talente trec… Este un proces natural, dar as miza pe reabilitarea memoriei, pe continuitate pentru revenirea-n firea lucrurilor.
12. Se poate trăi din arta grafică? Cum?
Da, ca in toate cele! Vanzandu-te.
13. Presa poate fi o sursă de inspiraţie pentru grafician? Care este relaţia dintre cele două domenii?
Orice poate fi o sursa de inspiratie pentru un grafician. Pentru unul SF, extrapolarea si contrapunctul sunt metode speculative par excellence de deplasare a privirii, de plasare in inedit…
Relatia n-a fost fost una normala, pentru ca, la fel ca si in alte privinte, regimul comunist a intrerupt inca o traditie, tot prin deturnare ideologica.
Diletantismul editorial al tranzitiei din anii ’90, a facut ca grafica ba sa fie marginalizata in presa, ba sa abunde indecent.
Acum… e-acum!
14. Ce mai desenezi? Ce erou ne mai propui?
Benzi desenate si concepte pentru povestiri SF mai vechi, „de sertar”. Nu am mai scris in ultima vreme decat scenarii.
In HELION, in ianuarie, si-a inceput aventurile extra-anti-terestrul PRZ, care a avut prima experienta nefericita pe planeta asta cam albastra inca din anii ’90.
Vor aparea noi episoade cu misiunile absolut imposibile ale „capitanului ESKO”.
Un alt personaj, inca fara nume si inca necunoscut de public, a putut fi zarit in ultima bedea de anul trecut din HELION… Este un calator prin universuri paralele…
15. Cine va câştiga următoarele alegeri parlamentare din România? Dar pe cele din 3014?
Cativa romani pe care-i vom suporta patru ani.
Nu cred ca vor mai fi romani.
16. Cum crezi tu că arată un extraterestru? Sau o pereche… Eşti pregătit să te întâlneşti cu unul dintre ei?
Mai intai, sfarsitul: DA.
Daca vin ei la noi, nu cred ca vor reusi asta in pereche. Or fi ori semi-organici (hibrizi, procesati), ori avataruri in biostaze cognitive sau metastaze multiplicative. Vezi? Vorbele ma pregatesc pentru orice.
17. Ce reprezintă pentru tine Timişoara?
Locul pe unde-mi plimb cu placere avatarul.
18. Cum vezi viitorul? Şi al tău, şi al lumii…
Departe. Departe… PRZ!!!
19. Ce ar fi făcut Marian Mirescu dacă nu ar fi căzut Ceauşescu?
O „Aberatie”: o banda desenata, dupa o experienta intr-un asemena univers paralel. Este chiar tema acestei benzi desenate, pe care am realizat-o prin 90…
20. Dacă ai putea schimba ceva din trecut ce ai schimba?
Daca m-as intalni cu mine in trecut mi-as spune ca totul e OK. De fapt, acum imi aduc aminte cand s-a intamplat, odata. Si altadata… Si inca o data… Inainte de un examen sau dupa un esec… cu o exceptie: cand sufeream de dezamagire, atunci nu dam ascultare nimanui, nici mie!
De momentele de fericire, profitam cat mai multi dintre mine, impartasind. Stii, e atunci cand te simti plin de tine si bine cu tine.
Schimb intruna trecutul. Desenand.
21. Ştii să gresezi o maşină a timpului? Unde ai merge dacă ai avea una?
Nu. Stiu ca, daca as avea una, mi-ar placea sa am grija de ea. M-as duce la Tecuci, Prundu Bargaului… desi nu cred ca ar mai functiona in urma performarii service-ul meu dragastos.
Sa merg in timp, vrei sa spui? As lua un album cu fotografii si as alege o clipa…
Multumesc pentru intrebari. Mi-au iesit vorbe despre mine de care n-as fi stiut altfel.
http://www.helionsf.eu/vorbind-singur-in-desene-sau-intr-o-limba-straina-taci-cel-mai-frumos/