Alexandru Talamba
in STRIP PRESSING
Partea a doua
in care Alex, multumit, multumeste
(si noi ii multumim… pentru ca a dat un ghiont/poke bedelei nationale visatoare)
9. Ai inceput lucrul la primul tau album, “Elabuga”, inca in anul 2004, impreuna cu scenaristul George Dragan, si a durat pana in 2011, cand a fost editat de “Mandragora”. Ne poti spune ceva despre colaborarea ta cu George Dragan si povestea cu “Elabuga”?
Pe George l-am cunoscut la o agentie de publicitate in 2003, unde eram colegi, el copywriter, eu ilustrator. Fiind amandoi pasionati de WW2, el pe partea istorica, eu pe partea de design: uniforme, arme, vehicule, ne-am propus o banda desenata pe acest subiect. Ne-am hotarat sa ne concentram asupra frontului de est, mai ales ca doream ca unul dintre personajele principale sa fie roman. S-a conturat povestea unui grup de prizonieri de razboi dintr-un lagar siberian care evadeaza, si aventurile prin care trec acestia in fuga lor cat mai departe de razboi.
Am facut cateva pagini de bd pe acel scenariu dar am ajuns la concluzia ca puteam sa exploatam mai profund drama razboiului. Asa a aparut a doua varianta a scenariului in care, cativa prizonieri isi spun povestile de razboi, in baraca unui lagar din Rusia, in noaptea de Craciun.
Dupa 20 de pagini BD pe care le-am facut pe noul scenariu ne-am hotarat sa renuntam si la aceasta varianta. Scenariul se transforma in continuare, cu cat eram mai interesati de forma razboiului traita la nivel personal, nu prin prisma istorica a faptelor.
Asa am ajuns la un concept spiritual, un scenariu despre deznadejdea, suferinta si cautarile omului aflat intr-un razboi cu inamicul sau cu el insusi.
10. Cu “Elabuga” ai “intrat” cu pasi mari pe scena BD din Romania. Desenul tau, fiind unic si foarte frumos, a dus la “polemici” pe scena locala, unde se faceau comparatii cu autori faimosi si cunoscuti, precum Mignola, Miller chiar si Didier Comes. De fapt, ce autori BD te-au influentat mai mult si care iti sunt mai dragi?
Este foarte adevarat ca am fost influentat de autori mari. Miller, Mignola, Adlard, Fegredo, sunt clar pe gustul meu si am in continuare destul de multe de invatat din arta lor.
Maestrul absolut, din punctul meu de vedere, ramane insa Mignola.
11. Lucrul tau la BD a fost remarcat de scenaristul Eric Borg, care te-a invitat sa faceti un album impreuna. Asa a aparut “Sidi Bouzid Kids”. Ai fost surprins de invitatia lui Borg si cum a mers lucru cu acest album?
Am primit un mail prin februarie 2011 de la Eric, in care imi propunea proiectul Sidi Bouzid Kids, dupa ce remarcase stilul meu grafic in The book of George, in timpul festivalului de la Angouleme. Am desenat cateva pagini pentru prezentarea proiectului la Casterman. Dupa o luna am primit vestea ca proiectul a fost acceptat. Pe atunci lucram ca grafician la o companie care realiza softuri educationale.
In ziua in care am primit raspunsul pozitiv de la Casterman, mi-am dat demisia. Asa am inceput cu Eric o colaborare desfasurata fara nici o problema in peste 100 de mailuri, pe parcursul a 9 luni.
12. In luna martie 2012, impreuna cu Borg, ai presentat oficial albumul “Sidi Bouzid Kids” la Salonul international de carte la Paris. Trebuie sa fi fost o expirienta noua pentru tine. A fost acela momentul cand ti s-a indeplinit visul de a deveni un adevarat profesionist de BD?
Am visat la momentul acela de cand eram copil. Ma bucur ca am avut sansa sa traiesc experienta asta si sper sa am ocazia sa o repet cat mai des.
13. Romania va fi tara invitata de onoare la acel Salon de carte la Paris la editia din anul acesta. Printre cei douazeci si sapte de autori reprezentanti, sunt invitati si doi din domeniul BD, Ileana Surducan si cu tine. Crezi ca se schimba si perceptia in Romania despre BD cu aceasta ocazie?
Cred ca acest eveniment (ma refer la zona BD romaneasca din cadrul salonului) va fi remarcat doar de comunitatea BD de la noi, de oamenii care cosuma banda desenata, de cei care sunt interesati de evolutia ei in Romania. Va fi inca unul din multele evenimente la care au participat artisti BD romani foarte buni.
14. Tot la editura Mandragora a aparut si ultimul tau album “Mila 23”, realizat tot impreuna cu scenaristul George Dragan. Ne poti spune ceva despre lucrul la acest album si cine a propus sa se faca o BD despre marele campion olimpic Ivan Patzaichin?
Ideea de a face o banda desenata despre Ivan Patzaichin apartine DC Communication si a fost propusa in cadrul programului Rowmania, un program ce promoveaza ecoturismul in Romania. A fost un proiect destul de rapid, am avut la dispozitie 2-3 luni pentru desen dar, trecand peste ritmul alert de lucru, mi-a facut placere si m-am simtit onorat sa lucrez la acest album.
15. La Constanta, in cadrul salonului international de BD din 2012, fiind invitat de onoare, ai castigat si premiul “Sandu Florea”. Ne spui ceva despre salonul respectiv si castigarea premiului?
Am fost prezent la doua dintre editiile anterioare ale salonului cu cateva pagini de BD expuse dar, dupa ce am intrat pe piata cu cele trei albume, am primit invitatia de a participa in calitate de invitat de onoare al salonului din 2012. Aflat la editia a 22-a, Salonul a reunit cele doua generatii de autori BD intr-un eveniment care a parcurs banda desenata romaneasca, din epoca de aur pana in prezent.
Trofeul Sandu Florea mi-a fost inmanat pentru reusita de a publica trei albume BD in decurs de un an si pentru acest premiu ii multumesc domnului Sandu Florea si domnului Dodo Nita. Consider acest trofeu ca fiind stafeta predata tinerei generatii BD si sper ca noul val de autori sa aiba sansa de a duce BD-ul la alt nivel. Sper ca acest salon sa se bucure pe viitor de o mai mare popularitate pentru ca ramane o manifestare importanta pentru banda desenata romaneasca.
16. Momentan, la ce lucrezi si esti angajat pentru ceva nou din domeniul BD?
Am un proiect BD impreuna cu Eric Borg care este in asteptare si momentan lucrez la doua albume BD pentru care voi cauta un editor si, sper eu, unul dintre ele sa iasa pe piata in noiembrie, anul acesta [2013, si stim despre ce e vorba ;)]
17. Si in sfarsit, ai cunostinte despre scena BD din regiune, in primul rand din vecinatate, Serbia si fosta Iugoslavie? Daca ai primi vreo invitatie de la saloanele de BD din aceasta regiune, ai participa?
Din pacate, nu sunt prea informat nici despre toate manifestarile care se petrec in Romania, cu atat mai putin am cunostinta despre evolutia benzii desenata in tarile vecine. Nu am primit pana acum nici o invitatie de participare la vreun salon BD din zona asta.