Răspunde la: Salonul European de Banda Desenata

#5232
_Maxim
Participant

@Maxim wrote:

Spectaculoasa lucrare editoriala si tipografica „Istoria Benzii Desenate Romanesti” pe seama si sub stindardul careia s-au insirat evenimentele BD din acest an, nu mai este pomenita. Semn ca s-a epuizat…tirajul? Ca o soba care nu mai „trage”?

Readucem cu aceasta ocazie in atentie acest voluminos „Omagiu” (prietenii stiu care-i treaba):

Istoria Benzii Desenate Românești
Alin | 22/08/2011 @ 19:09 | 23 Comments

Mă gândesc de ceva vreme dacă să scriu asta, dar de dragul Luciei care mi-a luat-o spontan dintr-o librărie cred că o să scriu câteva rânduri despre Istoria Benzii Desenate Românești.

Îmi place designul cărții. E simplu, elegant și paginile care separă capitolele arată bine. Se vede efortul depus în cercetare și documentare, studiul abundând în liste cu nume de autori și titlurile produse de aceștia, cu publicații între ale căror pagini s-au găsit benzi desenate…(…)
http://www.webcomics.ro/page/2/

http://forum.webcomics.ro/index.php

Reactia a fost inca o cuvantare catre natiunea bedefila:

Buna Alin,
Ma bucur ca un comentator de BD ca tine a catadicsit sa rasfoiasca Istoria BD. Fara sa fiu intru-totul de acord cu opiniile tale, atat asupra Istoriei cat si a altor BD pe care le comentezi aici, iti respect aceste opinii. Pentru cititorii acestui site as dori sa aduc totusi cateva precizari:
– eu, ca autor al acestui volum, nici nu am fabricat, nici nu am creat Istoria BD romanesti ci doar am consemnat-o. Au creat-o cei aproximativ 100 de autori romani care au publicat BD incepand cu 1893. Autori pe care tu ii blamezi in bloc, spunand ca au plagiat (furat, copiat). Ori, a suferi influente in cadrul unui curent artistic nu are nimic blamabil, dimpotriva, contribuie la vivacitatea acelui curent artistic. Daca ne vom intilni vreodata la Muzeul Benzii Desenate putem sta de vorba pe indelete despre jocul de ping-pong dintre Vechiul si Noul continent in ceea ce priveste influentele din domeniul BD,la inceputul secolului XX, atat la nivelul grafismului cat si al naratiunii.
In nici o carte despre BD mondiala (si am citit cateva sute) nu am intilnit asemenea acuzatii de plagiat in contextul genului artistic numit “a noua arta” asa cum faci tu, fara macar sa dai un singur exemplu.
Din pacate in tara noastra, blamarea in bloc si injuratura a ajuns un sport national, la care ne pretam toti, atat de usor si fara responsabilitate (iar pe internet si mai usor, sub protectia anonimatului).
Exista banda desenata romaneasca? Tu sustii ca nu, aducand ca argument faptul ca, daca dupa 90 BD-ul strain predomina asupra BD-ului romanesc, inseamna ca BD romanesc nu exista de la 1893.
Spui ca ti-a placut prezentarea artistica realizata de Ciubi, as vrea sa cred ca nu il acuzi de faptul ca a desenat el BD-urile de Jiquidi, Iorda, Pascal sau Neagu Radulescu.
Ar fi interesant daca cititorii articolelor tale ne-ar raspunde daca- dupa ei – exista BD romanesc sau nu. Doar anul acesta au aparut cel putin 10-12 carti cu BD desenate de romani (mai bine sau mai slab, dar asta e alta discutie). Faptul ca o persoana nu vrea sa le procure, sa le citeasca si eventual sa le comenteze ulterior, in loc sa scrie ca BD-ul romanesc nu exista, asta nu inseamna ca el nu exista cu adevarat.
In ceea ce priveste structura cartii. Nu e usor sa scrii si sa machetezi o astfel de carte, indiferent ca e istoria BD, a filateliei sau a literaturii. Asa cum am invatat si eu din Istoria lui Calinescu, si din cateva zeci de istorii ale BD-urilor din vreo 15-20 de tari, firul epic in volum respecta cronologia aparitiilor, acestea fiind comentate separat in functie de aparitia BD-urilor in reviste, carti si albume, fanzine.
Bine inteles, Istoria lui Calinescu este structurata si pe curente literare, lucru care la noi nu a fost posibil, pentru ca nu exista curente grafice in BD-ul romanesc, doar cateva genuri. Si atunci Istoria BD se imparte in trei mari capitole, in functie de regimul politic, pentru ca asa cum au vazut cei ce vor fi citit cartea, politica – din pacate – a influentat foarte mult nu numai evolutia BD romanesti dar si a culturii si artelor in general.
Ce-ar mai fi de spus? Scrii ca vreme de 50 de ani BD romaneasca a fost de propaganda deci in ochii tai ea este egala cu zero. Imi cer scuze, dar Captain America (pentru ca am vazut ca tu citesti doar comics-uri) nu a fost altceva decat un personaj de propaganda, la originile sale, conceput special pentru a incuraja soldatii americani in lupta contra nazistilor sau a “galbejitilor”. Si cred ca stii mai bine ca mine ca mai toti super-eroii au combatut la un moment dat “dusmanii” reali sau imaginari ai Americii. Sau propaganda capitalista e buna si cea comunista nu?
In al doilea rand, imi cer scuze, se vede nu numai ca nu ai citit BD romanesti din epoca socialista dar nici macar pe cele reproduse in Istorie. Sa afirmi ca tot ce a aparut in timpul comunismului trebuie dispretuit doar pentru ca era propaganda arata inca o data cat de tare s-a imprimat pe cortexurile noastre (datorita influentei sublimale a televiziunii) renegarea in bloc a tuturor valorilor umane (ca sa nu spun romanesti, mi se pare ca nu-ti place acest cuvant).
Cititorii acestui site trebuie insa sa stie ca BD-urile desenate de Livia Rusz, N. Nobilescu, Puiu Manu, Sandu Florea, Mircea Arapu, de exemplu, au fost apreciate nu numai de cititorii romani ci si de mii si mii de cititori din America si Europa Occidentala.
Mai spui ca traseul unor autori sau personaje se face destul de ilizibil in carte. Nu este scopul unei istorii sa consemneze doar biografii de autori si personaje, acesta e menirea dictionarelor (Pentru aceasta, iti recomand Dictionarul Benzii Desenate din Romania, editura MJM, Craiova, 2005).
Alte observatii ale tale (desenele nu sunt plasate in pagina cu comentariul scris) sunt judicioase dar din pacate volumul mare de informatii si imagini nu a permis ca ele sa pice exact in aceeasi pagina.
In fine, dupa cum am invatat la scoala, comentariul unei lucrari (sa nu spun opere)de orice natura ar fi ea (pictura, sculptura, arhitectura, literatura) se face prin comparatie cu o alta similara. Doar Nicolae Ceausescu spunea ca ii place sau nu-i place (fara nici un fel de argument logic) ceva. Si a lasat in urma Bulevardul Victoriei impotriva Socialismului si sistematizarea satelor.
Va invit dragi pasionati de BD la Muzeul Benzii Desenate, unde puteti sa comparati Istoria BD romanesti cu Histoire Mondiale de la Bande Dessinee (ed. Pierre Horay, Paris, 1989).
Iar dupa aceea va invit sa analizam impreuna defectele si calitatile Istoriei BD romanesti.
Va multumesc.
http://www.webcomics.ro/2011/08/22/istoria-benzii-desenate-romane%c8%99ti/#comments

Na, acum mi-e mai clar ce spunea Ion Manolescu.