André Chéret, desenatorul lui “Rahan” (si a altor personaje despre care vom vorbi aici), este poate cel mai asteptat autor BD in Romania (si ma gandesc la un public foarte larg, pe doua generatii), personajul sau “preistoric” fiind inca foarte popular, “Rahan” intrand chiar in unele expresii, devenind nick-name-uri si porecle chiar…
Visez (nu numai la subiectele strct “visatoare” de pe forum 🙂 ) la venirea lui André Chéret in Romania la Salonul International (francofon) BD inca de la prima editie…Poate acum visul se va implini. Si inca pentru multi alti “bedefili si curiosi. Pentru asta sa aflam cat mai multe despre desenatorul André Chéret si nu in ultimul rand sa exprimam dorinta de a-l avea ca oaspete.
Dupa cate stiu, el ar veni cu mare placere!
Dar sa-l “auzim” vorbind despre “fiul vremurilor salbatice”, o aventura inceputa cu scenaristul Roger Lécureux:
http://www.rahan.org
Cand v-ati intalnit prima data cu Roger Lécureux? Care a avut ideea lui RAHAN?
Ne-am intalnit in redactia PIF la sfarsitul anului 1968, dupa ce Roger a vazut niste planse de-ale mele si mi-a cerut sa realizez cateva schite cu personajul pe care-l inventase: Rahan, fiul vremurilor salbatice.
Desenati Preistoria. De unde va documentati?
Sunt aventuri si nimeni n-a fost acolo ca sa verifice ce si cum. Actiunea era, asa cum o concepea Roger, iar informatii din lucrari la indemana mi-au permis realizarea planselor.
Cum s-a nascut grafic RAHAN?
Roger avea idei foarte clare despre subiect, iar inaltimea, parul, slipul, cutitul si colierul de ghiare erau pentru mine inconturnabile, Stilul meu a dus la concretizarea intregului.
Cum lucrati? Desenul vine mai intai sau scenariul?
Roger a scris scenariul, dialogurile si punea inainte de fiecare bula o descriere a imaginii asa cum o vedea el, iar pentru buna avansare a scenariului venam si eu cu tusa mea personala pentru a desavarsi desenele.
Va ajuta mult computerul pentru alegerea grafismelor, culorilor, cercetarilor asupra preistoriei? Sau lucrati “clasic” pe o foaie de desen?
Lucrez in mod clasic: realizarea unui mic episod pe vignete mici (6X6cm) si apoi creionaje pe coli mari albe tip Canson. In final, trecerea in tus a tuturor creionajelor.
Stim ca nu colorati propriile desene. Cine se ocupa de colorare?
Colorarea o face Chantal, sotia mea si lucram impreuna pe tot parcusrul realizarii epsoadelor
Ati vrut sa fie blond ca sa aduca cu un Leu, “regele animalelor”, simbol al curajului si fortei, sau pentru a arata ca nu toti oamenii preisotiric erau bruneti, asa cum apar in manualele scolare? Sau este alt motiv? Ca RAHAN sa se demarce de toti ceilalti, de exemplu?
Alegerea personajului revine lui Roger…Cred totusi ca voia sa-l demarce de Tarzan, care era brunet…
La inceput RAHAN era in alb-negru. Trecerea la culoare a schimbat viziunea dumneavoastra despre RAHAN?
Deloc, cititorul era incantat de schimbare si noi de asemenea. Deseori culoarea da volum desenului.
Ati desenat si alte personaje. Pe care-l indragiti mai mult?
Rahan este cel cu care traiesc, este cel mai mare personaj din vata mea si va ramane, sunt sigur. Mai ales cu noul drum, deschis de fiul lui Roger, Jean-François.
Aveti regrete?
Regrete ca nu s-a facut o promovare la timp, insuficiente albume…Dar lucrurile s-ar putea schimba. Jean-François Lécureux pare foarte motivat pentru a-i da lui Rahan o notorietate de personaj de album.
Ce credeti despre noua generatie de desenatori?Exista talente peste tot. Sa speram ca vor gasi un editor care va stii sa le apreceze pasiunea.
Ce erou (actual sau nu) de banda desenata ati vrea sa fiti,inafara de RAHAN?Este greu sa te inchipui in pielea lui Rahan, el stie sa faca atatea lucruri… incat ceilalti eroi mi se par stersi.
Va-ti placea sa traiti in vremea lui RAHAN?A trai in vremea lui Rahan cu calitatile lui, da! Dar imi place mult confortul de azi.
Relatiile cu editorii n-au fost mereu foarte simple. De ce?
Nu toti editorii sunt rai, din fericire, dar uneori, anumite persoane isi insusesc personajele noastre si le exploateaza fara sa ne ceara autorizarea… Asta ma enerveaza. Acum, suntem linistiti, familia va fi cea care va exploata lucrarile noastre iar Jean-François este foarte serios.
Desenul dumneavoastra s-a simplificat intr-o anumita epoca (cam de la “Les chiens qui tuent”) si am vrea sa stim ce a provocat aceasta schimbare?
Multumesc pentru remarca aceasta care este foarte corecta. De cand am inceput sa-l desenez pe copilul Rahan, linia mea s-a modificat iar cand am revenit la Rahan adult, mai pastram niste proaste deprinderi… Fiul lui Roger Lécureux care este acum noul nostru editor mi-a atras atentia si am regasit “mana” de altadata…
Multumim, domnule Chéret, pentru buna vointa de a ne raspunde la intrebari.
Eu va multumesc pentru interesul arata benzii desenate si lui Rahan in mod special!
(va urma)