Urmasii revistei “Cutezatorii”
Ioana Calen
Desi nu se poate vorbi despre o directie clara in BD-urile romanesti, sint citeva stiluri si directii bine definite in acest domeniu.
Ca dovada ca lucrurile s-au schimbat foarte mult in ultima vreme, virsta medie a unui amator de comics care intra in magazinele specializate din America este de 28 de ani… In Europa, albumele de banda desenata rivalizeaza cu cele mai bune albume de arta, iar in multe tari au fost infiintate muzee specializate pe benzi desenate. Mai mult decit atit, in Romania incep sa se contureze citeva tendinte clare in domeniu. In afara de festivaluri si albume BD din ce in ce mai bune, s-a lansat si un concurs de banda desenata (concursbd.blogspot.com) pentru incepatori, cu tema „A venit vacanta…“.
BD fara spirit romanesc
„Nu cred totusi ca exista o miscare in banda desenata autohtona care sa aiba un spirit romanesc“, a spus Octav Avramescu, organizator la Salonul International de BD din acest an. Exista insa un domeniu care incepe sa se precizeze, si anume caricatura de presa, unul dintre cei mai cunoscuti ilustratori fiind Vali Ivan, care are o rubrica in „Jurnalul National“, el fiind cam singurul care traieste din asta. Un alt grup care se contureaza din punct de vedere artistic este alcatuit din grafferi si ilustratori precum Matei Branea, Andrei Sava (Andy Sinboy) sau Milos Jovanovic. Alexandru Ciubotariu (Ciubi), grafician care face si banda desenata pentru copii, se misca destul de bine intr-o zona abstract-conceptuala cu povesti care tind spre nuvela grafica, cu scenarii de Jean Lorin Sterian. Este celebru pentru pisica patrata cu care a impinzit Capitala.
Directii noi
„Marian Mirescu a tot incercat cu “Ah, BD!” si “Sanchi” (fanzine care reuneau povesti scurte de diferiti alti autori din afara Bucurestiului). Si Dan Pintea, un artist unic in Romania, care lucreaza cu foarte multe tehnici pentru a ajunge la pagina“, adauga Octav Avramescu de la Asociatia „Jumatatea Plina“. Grupul din jurul miscarii otaku nu este deloc de neglijat, mai ales ca multi dintre membrii lui au desene manga foarte reusite. Un astfel de exemplu este Kaeru, desenator destul de misterios, care se incadreaza perfect in definitia termenului otaku. Si-a expus schitele la festivalul Otaku din aceasta toamna fara insa a fi prezent in persoana la eveniment.
BD ca obiect de lux
Unul dintre motivele pentru care albumele de banda desenata nu sint la mare cautare printre romani, pe linga lipsa de cultura vizuala necesara deschiderii apetitului, este acela ca astfel de carti sint obiecte de lux, extrem de frumoase si foarte scumpe. Nu rare sint cazurile in care sute de volume nevindute au fost distruse, tocmai pentru a nu li se micsora pretul si a nu-si pierde valoarea de obiect de colectie. „Pentru Europa, Franta si Belgia reprezinta punctul de lansare si virful de lance ale acestei arte. Relativ scumpa, banda desenata a devenit o adevarata industrie in Occident, una extrem de rentabila de altfel – numai ultimul album „Asterix“, intitulat „La Traviata“, a ajuns acum, in toata Europa, la opt milioane de exemplare, tiraj de neimaginat pentru noi“, explica Dan Pintea, tinar desenator de BD si mare pasionat.