Sistemul e bun. Sistemul l-a salvat pe Ipu.
Ultimul scandal* din cinematografia romaneasca este international.
O noua ecranizare dupa “Moartea lui Ipu” de Titus Popovici, de Bogdan Dreyer http://www.imdb.com/name/nm0241563/ – “Condamnat la viata”, cu Gerard Depardieu, Harvey Keitel, are doua finaluri: Ipu moare si Ipu nu moare.
SCANDALUL filmului cu două finaluri. A murit sau nu Ipu? Producătorul spune că nu, regizorul spune că da
„Condamnat la viață” se bucură de nume importante în distribuție, Gérard Depardieu, Harvey Keitel şi Laura Morante, dar şi de o lansare cu multe comentarii.
Ipu este un soldat francez rămas într-un sat din Transilvania după ce o rană gravă din Primul Război Mondial i-a afectat memoria…. Aşa începe nuvela lui Titus Popovici. Finalul lasă însă loc la interpretări. Bogdan Dreyer, regizorul producţiei filmate în România „Condamnat la viaţă”/Ipu: Convicted to Live, film cu Gérard Depardieu, Harvey Keitel şi Laura Morante în distribuţie spune că este clar că Ipu s-a sinucis. De altfel în scenariul propus de el, Depardieu duce pistolul la tâmplă. În scenariul folosit de producătorul Giuliano Doman, pistolul cade din mâna lui Depardieu, ceea ce sugerează că renunţă la sinucidere.
„Condamnat la viaţă”, filmul ce a avut vizionarea de presă ieri a fost făcut din start cu două finaluri. Tot ieri, regizorul Bogdan Dreyer, anunţa atât în numele său cât şi în numele lui Gerard Depardieu şi Harvey Keitel că varianta care se lansează pe piaţă nu îl reprezintă. Criticul Irina Margareta Nistor a explicat pentru EVZ că: „în momentul în care actorul a fost de acord cu un scenariu, nu mai poate să intervină. Ca actor ştii din momentul în care porneşti la drum, că producătorul dictează. Pentru că producătorul are interes ca lumea să vină în sală. Şi dacă el aşa a decis… Acesta e sistemul. Eu am văzut şi produsul final şi filmul în primă fază. Am avut chiar o discuţie cu regizorul Bogdan Dreyer în care i-am spus că arată mai bine varianta finală. Nu m-a înţeles. Din punct de vedere al spectatorului fimul în această formă are mai multă substanţă.
Bogdan Dreyer a fost întotdeauna foarte bun în fimarea scenelor cu copii. I-au ieşit foarte bine. Din punctul meu de vedere, pe Harvey Keitel nu l-a ţinut foarte bine în mână. Deşi este un mare actor, pe mine în acest film nu m-a convins. Despre jocul lui Gérard Depardieu este dificil de vorbit, e foarte greu să-mi iasă din cap Amza Pellea. Ceea ce trebuie să ne bucure este faptul că s-a făcut primul remake după un film românesc, în care joacă actori mari, iar eu cred că fimul acesta trebuie lăsat să funcţioneze”, a spus Irina Margareta Nistor.
Orice reclamă este binevenită
În ceea ce priveşte scandalul iscat în jurul filmului, producătorul Giuliano Doman spune că se bucură de reclama care se face în jurul producţiei şi crede că lucrurile se vor aranja în instanţă. „Acest scenariu, aşa zis cu happyend, a fost propus atât pentru finanţare, cât şi pentru vânzarea internaţională”, zice Doman. Din punctul lui de vedere, „viziunea de a-l pune pe Depardieu să-şi tragă un glonţ în cap la final în faţa unui copil de 11 ani nu mi se pare interesantă şi glorioasă”.
„Nu-l văd pe spectator că se duce acasă şi le spune şi prietenilor „duceţi-vă să-l vedeţi pe domnul Depardieu cum se împuşcă”. Producătorul a explicat finalul: „Când a fost filmarea am intrat cu scenariul care a fost aprobat. Dar domnul Dreyer a spus să facem şi versiunea dânsului. Aceasta a fost o greşeală până la urmă. Scenariul aprobat este acela în care domnul Depardieu nu se sinucide prin împuşcare. Până acum domnul Drayer ne-a făcut patru procese, dar două au fost contracarate de avocaţii noştri”.
Legat de viitorul filmului, producătorul Giuliano Doman este optimist, spunând că el merge mai departe cu lansarea, din 14 martie. „Condamnat la viaţă/Ipu: Convicted to Live” va avea premiere anul acesta şi în Germania, Belgia, Olanda, Italia, Luxemburg, vândut de agentul internaţional Shoreline Entertainment.
În filmul lui Nicolaescu, Ipu moare
Regizorul Bogdan Dreyer spune că el deţine toate drepturile asupra scenariului. „Cinematografic, este scenariul după care a fost făcut filmul „Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte”. Urmaşii lui Titus Popovici mi-au încredinţat mie dreptul de a scrie scenariul. Şi eu m-am adresat colaboratorului cel mai strâns şi cu care a semnat operele de cea mai mare importanţă, Salamanian”, spune regizorul. Dreyer crede că a găsit „o compoziţie cât mai aproape de viziunea lui Titus Popovici”.
„Am fost de acord să colaboreze şi Giuliano Doman, deşi scenariul prin contract îmi fusese încredinţat mie. Opera literară se termină fără niciun dubiu asupra finalului: erou trebuie să aibă curajul să-şi ia viaţa, când este pus în genunchi. În filmul regizoruluilui Nicolaescu, finalul este sugerat când copilul încarcă pistolul şi îi condamnă pe toţi la moarte. Apoi merge mai departe şi trage în Ipu. Pentru prima oară nu mai dă din gură pac, pac, şi trage. Ipu se întoarce şi-i mulţumeşte, cu primul lui zâmbet, că a înţeles ce vrea.
Eu preiau tema şi nu pot nici să plagiez filmul domnului Sergiu Nicolaescu şi nu vreau nici să fac copilul să-l împuşte. Ideea de bază a filmului este că un soldat trebuie să aibă curajul, precum un căpitan de vas, să-şi ia el viaţa”. Regizorul a spus că intenţia sa a fost să atragă atenţia presei că ceea ce s-a lansat pe piaţă este o „operă ciopârţită”.
În ceea ce priveşte acuzaţia adusă de producătorul Giuliano Doman, că nu ar exista nicio scrisoare din partea actorului Gérard Depardieu, regizorul Bogdan Dreyer a spus că toate actele vor fi prezentate în instanţă şi că de acum înainte orice discuţie legată de „Condamnat la viaţă”/Ipu: Convicted to Live se va discuta în faţa judecătorului.
Nota Mea Deocamdata: Mai exista in Romania un critic de cinema in afara de cronicara vedeta (sic) Irina Nistor?
____________________
* suna apocaliptic, pana incepe altul 8)