Asociatia Bedefililor (din Romania) ABDR

Acasă Discuții Diverse Asociatia Bedefililor (din Romania) ABDR

Acest subiect conține 11 răspunsuri are 2 voci și a fost actualizat ultima dată de _Maxim _Maxim acum 6 ani, 9 luni.

Vizualizare 12 articole - 1 la 12 (din 12 în total)
  • Autor
    Mesaje
  • #333 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    Asociatia Bedefililor din Romania a fost infiintata in 1990. Fondatori au fost membrii „asociatiei” BANDA DESENATA CRAIOVEANA, un grup de bedefanatici, din care Dodo Nita a fost initiatorul acestei asociatii (persoana juridica 🙂 de data asta) si presedintele ABDR.
    Au urmat Saloanele BD din 1991 incoace, primele „nasite” de Pierre Pascal, director al mai multor saloane internationale importante din Franta, un bun cunoscator al Romaniei si al Benzii Desenate romanesti. Un alt promotor francez a fost si Paul Laffont (Alliance francaise)…pe langa alti membri ai Alliance francaise din Romania, salonul devenind unul francofon, cu larga deschidere geografica si stilistica.
    Ultima editie a salonului, devenit repede „international”, a avut loc in acest an, 2006, la Bucuresti (ca si prima editie), la sfarsitul lunii octombrie.

    Michael Haulica, un nume in miscarea SF din Romania, este si un „observator” atent al…miscarii BD si scrie in Observatorul (evident) Cultural:
    Dodo Nita s-a nascut la 16 iunie 1964 la Bucuresti. S-a remarcat printr-o activitate complexa care include povestiri, articole, editare de reviste si carti. Este cel mai important critic si istoric roman din domeniul benzilor desenate. A colaborat cu publicatii din tara si strainatate.

    Este fondator al Asociatiei Bedefililor din Romania (1990) si, impreuna cu Pierre Pascal si Paul Laffont, al Salonului International al Benzii Desenate din Romania (1991). Pentru munca sa a fost decorat in Franta si Belgia. Bibliografie: Istoria benzii desenate romanesti (1992); Dictionarul benzii desenate din Romania (1996, 2005), Tintin in Romania (2003, in limba franceza), Virsta de aur a benzii desenate romanesti (2004).
    Pe Dodo Nita l-am intilnit la cea de-a 16-a editie a Salonului International al Benzii Desenate (Bucuresti, 19-22 octombrie). A facut pe gazda si m-a plimbat prin tot salonul, am vorbit despre una, alta, iar ce n-am reusit sa povestim atunci, am povestit pe e-mail in zilele urmatoare.
    Spune-mi ceva despre istoria Salonului. Cum a aparut ideea, cind, cine au fost primii organizatori, in ce orase a mai avut loc, de-a lungul anilor, ce invitati celebri au participat?

    in anii ’80, in interiorul fandomului SF romanesc a inceput sa se contureze o miscare in favoarea benzii desenate. Numerosi autori de SF erau si creatori de BD (Horia Arama, Sorin Stefanescu – scenaristi, Sandu Florea, Viorel Pirligras, Marian Mirescu sau Valentin Iordache – desenatori). Multi desenatori bedeizau povestiri si nuvele SF aparute in revista sau in almanahul Anticipatia, iar in paginile acestuia din urma, ca si in alte almanahuri si fanzine, apareau benzi desenate SF. in 1988 a aparut la Craiova revista Orion (tiraj de 150.000 exemplare) care, pentru prima oara, aloca un spatiu generos nu numai BD-urilor romanesti sau straine, ci si articolelor despre benzi desenate. Astfel s-a cristalizat la Craiova un nucleu de bedefili entuziasti, Banda Desenata Craioveana, care a stat la baza infiintarii, in 1990, a Asociatiei Bedefililor din Romania (ABDR). intimplarea a facut sa intru in contact epistolar, la inceputul anului 1990, cu Pierre Pascal, fondator si director vreme de mai multi ani al Festivalului International al Benzii Desenate de la Angoulême (Franta), cea mai mare manifestare de acest gen din Europa.

    Pentru ca nu puteam merge toti la festivalul de la Angoulême, am hotarit sa organizam si noi o manifestare similara in Romania, pastrind proportiile, bineinteles. Deci, ABDR – si in special nucleul sau craiovean – a organizat Salonul International al Benzii Desenate din Romania. Prima editie a avut loc in 1991 la Bucuresti. Urmatoarele s-au desfasurat la Timisoara, Craiova (5 editii), Constanta (5 editii), Brasov (2 editii), Oradea, pentru a reveni, in sfirsit, dupa 15 ani, la Bucuresti. Trebuie mentionat faptul ca Salonul romanesc, spre deosebire de alte manifestari similare din Europa si din lume, a avut doua particularitati: caracterul sau pronuntat francofon, pentru ca publicul romanesc de BD nu a avut acces vreme de multi ani decit la revista Vaillant/Pif Gadget, si in al doilea rind caracterul sau itinerant, deoarece in Romania nu a existat si nu exista nici astazi vreo librarie specializata in benzi desenate, si atunci salonul este singura ocazie pentru cei interesati de a vizita expozitii BD, de a se intilni cu autori preferati sau de a achizitiona benzi desenate la preturi modice.

    De asemenea, mai trebuie mentionat ca deja de la a treia editie, Ambasada Frantei in Romania si Alianta Franceza au devenit parteneri traditionali ai Salonului, cele doua institutii colaborind la organizarea a 10 din cele 16 editii, iar in ultimii ani a devenit un partener inconturnabil al salonului Delegatia Valonia-Bruxelles la Bucuresti. Salonul are, alaturi de ABDR si institutiile deja mentionate, numerosi alti parteneri, dintre care trebuie neaparat mentionati Romfilatelia si Asociatia Arhitectilor din Romania. in fine, in ceea ce priveste invitatii de onoare, au participat la Salon aproape toti autorii romani care au avut ceva de spus in domeniul benzii desenate: Radu Marian, Valentin Tanase, Albin Stanescu, Viorel Pirligras, Vali Ivan, Walter Riess, Gabriel Rusu, Virgil Tomulet, Adrian Barbu, Alexandru Ciubotariu etc., iar din Franta si Belgia au fost invitati cei mai reprezentativi autori BD: Mezieres & Christin, Juillard & Cothias, Schuiten & Peeters, Giroud & Dethorey, Ptiluc, Cabanes, Desberg, Frank Pe, peste 40 de autori, scenaristi si desenatori.

    Editia din acest an a fost pentru prima oara organizata sub patronajul Ministerului Culturii si Cultelor, in colaborare cu Secretariatul de Stat pentru Francofonie. Si tot pentru prima oara a avut invitati din opt tari de pe trei continente (Franta, Belgia, Ungaria, Italia, Canada, Congo, Senegal si Romania).
    in ultimii 16 ani au fost mai multe tentative de a impune banda desenata pe piata romaneasca, dar fara prea mare succes. De ce crezi ca au esuat revistele de banda desenata in Romania? Ce ar trebui facut pentru ca viitoarea revista (sa speram ca tentativele nu se vor fi oprit) sa prinda piata?

    Toate revistele de benzi desenate din Romania s-au oprit dupa unul sau mai multe numere pentru ca editarea unei astfel de publicatii presupune, alaturi de entuziasm, si mult profesionalism. Atunci cind o astfel de revista este editata de un trust de presa sau de o editura puternica, ea poate sa reziste fara probleme pe piata. Si iti dau mai multe exemple: revistele Donald Duck(1991) si Witch (2003), editate de Egmont sau, mai nou, Spiderman (2005), editata de Univers. Este adevarat, acestea sint reviste care se adreseaza fiecare unui anumit tip de public, baieti, fete, pe transe de virsta, si care au fiecare in spate un brand foarte puternic. Din pacate, reviste generaliste de BD nu mai apar nici macar in tarile occidentale, deoarece publicul potential s-a stratificat foarte mult, iar in Romania, cu atit mai mult, ele nu au nici o sansa sa reziste pe piata.

    #4035 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    FANTASY & SCIENCE FICTION.
    Cu Dodo Nita despre banda desenata

    Care este situatia albumelor? in ultima vreme citeva edituri au editat cu succes (se zice) citeva albume cu personaje celebre ca Spiderman, X-Men. Ce stii despre ele? Au mers bine pe piata? Vor mai urma si altele?
    Da, este vorba de Editura Corint, care a publicat trei comics-uri din seria Spiderman, doua din X-Men (Wolverine) si mai ales a anuntat aparitia iminenta a 13 comics-uri din seria Superman. Este prea devreme sa ne pronuntam asupra vinzarii lor, trebuie sa urmam sfatul englezilor „wait and see“.

    Mai inainte de Corint, Editura Rao a publicat noua volume din seria aventurilor lui Garfield, iar MM Europe a editat doua albume din seria Tintin. Observam ca in toate aceste cazuri este vorba de personaje bine-cunoscute in lume si in Romania datorita in special faptului ca aventurile lor au fost adaptate si pentru marele ecran.
    Dar despre publicul adult de banda desenata ce-mi poti spune? Stim ca banda desenata nu este o arta dedicata exclusiv copiilor, chiar daca multi o percep astfel. De pilda, crezi ca acum, in Romania, ar putea fi lansate pe piata albumele cu scenarii de Neil Gaiman?

    Public adult de BD din pacate nu prea exista in Romania. Exista un numar de nostalgici, cu virsta intre 40 si 60 de ani, care citeau Vaillant si Pif Gadget in anii ’70 si mai exista pasionati care citesc multe comics-uri in original. Exemplele despre care vorbeam mai sus – Spiderman, Wolverine, Superman – arata ca editorii lor, prudenti, le-au publicat aventurile doar atunci cind au beneficiat de o publicitate gratuita, odata cu prezentarea filmelor cu aceste personaje in cinematografele romanesti. Mai exista si o editura de BD underground in Romania, Hardcomics, dar ei si-au tiparit cele 6 titluri in cite 500 de exemplare fiecare, si cum au beneficiat de sponsorizari pentru fiecare titlu, vinzarea nu ii intereseaza foarte mult. Personal, cred ca astazi editorii de BD din Romania trebuie sa se adreseze cu precadere copiilor si tinerilor, deoarece acestia au o apetenta fireasca spre lectura, iar dintre ei s-ar putea recruta mai tirziu si cititorii pentru banda desenata dedicata adultilor.
    Stiu ca o parte dintre marii nostri autori de banda desenata traiesc in strainatate, unde lucreaza, publica, iar unii dintre ei chiar se bucura de succes. Cine sint acestia si cu ce se pot lauda? Ce ar trebui sa stie publicul romanesc despre ei? Au mai publicat si in tara? Ma fac ca nu stiu nimic despre Sandu Florea, activitatea lui in America si revista Carusel. Spune tu.

    Neputind sa-si satisfaca pasiunea pentru benzi desenate aici, citiva mari creatori de BD romani au emigrat in alte tari. Cel mai cunoscut dintre ei este Sandu Florea, atit in Romania, unde vreme de 20 de ani a fost unul dintre cei mai prolifici si cei mai premiati autori de BD, cit mai ales in Statele Unite, unde lucreaza pentru cea mai mare editura de BD, Marvel, si a publicat, incepind cu 1991, peste 300 de comics-uri. Ca o paranteza, la un comics lucreaza in State mai multi autori, iar Sandu Florea s-a specializat in operatiunea de „tras in tus“ a desenelor in creion realizate de alti autori.
    Livia Rusz este o alta mare autoare de BD din Romania, care, la inceputul anilor ’80, a emigrat in Ungaria si a publicat si aici numeroase benzi desenate, fiind indragita atit de copiii romani, cit si de cei maghiari. in luna mai am organizat la Centrul Cultural Roman de la Budapesta prima expozitie romano-maghiara de benzi desenate unde invitata de onoare a fost Livia Rusz.
    in fine, un alt autor roman este Mircea Arapu, ale carui lucrari au fost refuzate de revistele romanesti in anii ’80, si atunci el a emigrat in Franta si a inceput sa publice BD in paginile revistei PIF. in prezent, lucreaza la noua editie a revistei PIF. Bineinteles, sint si autori romani care publica ocazional in strainatate, dar continua sa traiasca in Romania: Calin Stoicanescu si Valentin Tanase (Belgia), Viorel Pirligras (Italia), Adrian Barbu (SUA), Marian Mirescu (Polonia).

    Avem premii pentru banda desenata? Au luat cumva artistii romani premii internationale?
    in 2001, Sandu Florea a fost invitat de onoare la Salonul romanesc si de atunci, pentru a sprijini promovarea benzii desenate la noi, a inceput sa decerneze, in colaborare cu ABDR, trofeele „Sandu Florea“ pentru cei mai talentati creatori de BD romani. Mai inainte, si tot in cadrul saloanelor, ABDR a acordat premii pentru cele mai bune publicatii, cei mai buni desenatori etc. si, mai ales, a organizat in colaborare cu Alianta Franceza un concurs national pentru descoperirea si promovarea tinerelor talente romanesti.
    Ce parere ai despre reflectarea fenomenului BD in presa romaneasca? Se scrie suficient? Sint comentatori avizati/specializati? Numeste citeva reviste/ziare care, prin articolele publicate, sprijina banda desenata.

    Mai ales in anii din urma, se scrie din ce in ce mai mult despre banda desenata in presa romaneasca. Din pacate, inca nu suficient de mult si destul de superficial despre banda desenata romaneasca, care pentru multi comentatori incepe si se termina cu BD-ul underground, tema marginala cu totul nereprezentativa si nesemnificativa pentru tara noastra.
    Zic si eu: cita vreme inca nu avem un establishment „la suprafata“ e ciudat sa te consideri in underground…
    Articole memorabile despre BD, aparute in Observator cultural si in Dilema, au scris Ion Manolescu si Adrian Cioroianu. Daniel Nicolescu publica destul de des articole interesante despre fenomenul BD in Ziarul Financiar si in Business Magazin. Exista o rubrica permanenta despre BD in revista Fiction.ro. in fine, la Craiova editam prima si singura revista despre BD din Romania, Argonaut („in cautarea benzii desenate“), in care, alaturi de noi, bedefilii, publica articole mai multi profesori din Romania si din Belgia.

    Cam asta a fost. Multumesc mult si sper sa nu ne vedem doar o data pe an, cu ocazia Salonului.

    #4036 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    Asociatia Bedefililor din Romania a fost infintata in 1990 si reinregistrata conform noii legi a Asociatiilor si Fundatiilor in 2001. Membri fondatori: Cristian Ciomu, Marian Mirescu, Dodo Nita, Viorel Pirligras. Presedinte: Dodo Nita. Presedinte de onoare: Sandu Florea. Anual, numarul membrilor variaza intre 30-40, profesori, arhitecti, ziaristi, caricaturisti, un politist, un inginer, un economist si un director de muzeu.
    Scopul asociatiei: promovarea benzii desenate de calitate in Romania.
    Mijloace:
    1) Salonul International al Benzii Desenate din Romania, organizat in colaborare cu Alianta Franceza din Romania si Delegatia Valonia-Bruxelles la.Bucuresti, numerosi alti colaboratori si sponsori:
    16 editii:
    1991- Bucuresti
    1992- Timisoara
    1993-Craiova
    1994- Constanta
    1995-Brasov
    1996-Craiova
    1997-Brasov
    1998-Constanta
    1999-Constanta

    2000-Craiova
    2001-Constanta
    2002-Craiova
    2003-Craiova
    2004-Craiova

    2005-Constanta
    2006-Bucuresti
    La Salon au participat artisti BD din Romania, Franta, Belgia, Republica Moldova, Statele Unite, Ungaria, Bulgaria, Canada, Senegal, Maroc.
    2) ABDR a prezentat expozitii romanesti si a organizat prezenta unor artisti la saloane BD europene:
    1993 – Charleroi (Belgia): Valentin Tanase, Valentin Cristescu, Mircea Arapu, Viorel Pirligras, Marian Mirescu, Dodo Nita;
    1994 – Grenoble (Franta): Dodo Nita
    1995 – Sobreda (Portugalia): Dodo Nita
    1996 – Angouleme (Franta): Dodo NIta
    1997 – Grenoble (Franta): Dodo NIta
    1998 – Sete (Franta): Radu Marian si Dodo Nita
    1999 – Contern (Luxemburg): Marian Radu, Calin Stoicanescu, Dodo Nita
    2000 – Fabregues (Franta): Marian Radu, Dodo NIta
    2001 – Aosta (Italia): Dodo Nita
    2002 – Sobreda (Portugalia): Dodo Nita
    2003 – Torino (Italia): Viorel Pirligras, Dodo NIta
    2004 – Angouleme (Franta): Valentin Tanase, Mircea Arapu, Calin Stoicanescu, Alexandru Ciubotariu, Sonny Perseil, Dodo Nita
    2005 – Salonic (Grecia): Valentin Tanase, Alexandru Ciubotariu, Marian Mirescu (cu sprijinul lui Dusan Baiski si Zoran Stefanovic)
    2006 – Budapesta (Ungaria): Livia Rusz, Adrian Barbu, Alexandru Ciubotariu, Cristian Loghin, Marian Mirescu, Dodo Nita (multumiri domnului Mircea Oprita, director al Institutului Cultural Roman de la Budapesta in acea perioada)
    2006 -Tetouan (Maroc): Dodo NIta
    3) Membrii ABDR au editat la Craiova, dar cu difuzare nationala, fanzinele AH, BD!, Sanki si Fergonaut/Argonaut (prima si singura revista despre benzi desenate din Romania) si au colaborat la editarea revistei BD Carusel (Bucuresti) si Helion (Timisoara). Intre 1993-2000 membrii ABDR au sustinut aparitia saptaminala a suplimentului de BD pentru copii Mini Azi. In fine, ABDR a creat colectia „Fergonaut/Argonaut”, in cadrul careia au aparut albumele BD ale lui Viorel Pirligras (Craiova), Gabriel Rusu (Cluj), Valentin Iordache (Orsova), Virgil Tomulet (Cluj), si mai multe carti despre BD de Dodo Nita
    1992 – Istoria benzii desenate romanesti
    1996 – Dictionarul Benzii desenate din Romania
    2001 – Europa Benzilor Desenate
    2004 – Virsta de Aur a BD romanesti
    2005 – Dictionarul Benzii Desenate din Romania (editia a II-a).
    In pregatire, monografia Sandu Florea.
    4) din 2001 ABDR impreuna cu o fundatie din Statele UNite decerneaza anual trofeele „Sandu Florea” celor mai talentati artisti BD din Romania. Pentru tinerii creatori sunt organizate in cadrul salonului concursuri nationale de benzi desenate.

    informare oficiala ABDR

    colors and notes by me (Maxim) 😀

    #4037 Răspuns

    axle munshine
    Participant

    @maxim
    …Anual, numarul membrilor variaza intre 30-40, profesori, arhitecti, ziaristi, caricaturisti, un politist, un inginer, un economist si un director de muzeu….

    …si un electrotehnician,asa,din strainatate…eee,Maxime,Maxime… 😉
    [/quote]

    #4038 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    @axle munshine 😀
    Dodo detine datele astea. Se pare ca intr-adevar un electrotehnician lipsea! 😆
    Poti fi un membru de onoare 😀 sau un membru „outre-Danube”, „corespondent” 😉 hehe! Asociatia fiind…”din Romania”
    Dar esti cu noi AICI, si asta este important! Noi, prin Syndicart (promotion), promovam bedeaua nationala (in context european si mai…departe), asa ca, dupa cum vezi esti de-ai nostri 😉

    #4039 Răspuns

    axle munshine
    Participant

    Absolutely agree with you Maxim…sau,asa,cumva… 😉
    Si cum sta treaba cu venirea ta la Iron Gates,a?Mailul meu este disponibil pe acest Forum,si ma contactezi cind treci pe aici…
    😀

    #4040 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    Urmasii revistei „Cutezatorii”
    de Ioana Calen
    (Cotidianul)
    Desi nu se poate vorbi despre o directie clara in BD-urile romanesti, sint citeva stiluri si directii bine definite in acest domeniu.

    Ca dovada ca lucrurile s-au schimbat foarte mult in ultima vreme, virsta medie a unui amator de comics care intra in magazinele specializate din America este de 28 de ani… In Europa, albumele de banda desenata rivalizeaza cu cele mai bune albume de arta, iar in multe tari au fost infiintate muzee specializate pe benzi desenate. Mai mult decit atit, in Romania incep sa se contureze citeva tendinte clare in domeniu. (…)

    BD fara spirit romanesc
    „Nu cred totusi ca exista o miscare in banda desenata autohtona care sa aiba un spirit romanesc“, a spus Octav Avramescu, organizator la Salonul International de BD din acest an. Exista insa un domeniu care incepe sa se precizeze, si anume caricatura de presa, unul dintre cei mai cunoscuti ilustratori fiind Vali Ivan, care are o rubrica in „Jurnalul National“, el fiind cam singurul care traieste din asta. Un alt grup care se contureaza din punct de vedere artistic este alcatuit din grafferi si ilustratori precum Matei Branea, Andrei Sava (Andy Sinboy) sau Milos Jovanovic. Alexandru Ciubotariu (Ciubi), grafician care face si banda desenata pentru copii, se misca destul de bine intr-o zona abstract-conceptuala cu povesti care tind spre nuvela grafica, cu scenarii de Jean Lorin Sterian. Este celebru pentru pisica patrata cu care a impinzit Capitala.

    Directii noi
    Marian Mirescu a tot incercat cu „Ah, BD!” si „Sanchi” (fanzine care reuneau povesti scurte de diferiti alti autori din afara Bucurestiului). Si Dan Pintea, un artist unic in Romania, care lucreaza cu foarte multe tehnici pentru a ajunge la pagina“, adauga Octav Avramescu de la Asociatia „Jumatatea Plina“. Grupul din jurul miscarii otaku nu este deloc de neglijat, mai ales ca multi dintre membrii lui au desene manga foarte reusite. Un astfel de exemplu este Kaeru, desenator destul de misterios, care se incadreaza perfect in definitia termenului otaku. Si-a expus schitele la festivalul Otaku din aceasta toamna fara insa a fi prezent in persoana la eveniment.

    BD ca obiect de lux
    Unul dintre motivele pentru care albumele de banda desenata nu sint la mare cautare printre romani, pe linga lipsa de cultura vizuala necesara deschiderii apetitului, este acela ca astfel de carti sint obiecte de lux, extrem de frumoase si foarte scumpe. Nu rare sint cazurile in care sute de volume nevindute au fost distruse, tocmai pentru a nu li se micsora pretul si a nu-si pierde valoarea de obiect de colectie. „Pentru Europa, Franta si Belgia reprezinta punctul de lansare si virful de lance ale acestei arte. Relativ scumpa, banda desenata a devenit o adevarata industrie in Occident, una extrem de rentabila de altfel – numai ultimul album „Asterix“, intitulat „La Traviata“, a ajuns acum, in toata Europa, la opt milioane de exemplare, tiraj de neimaginat pentru noi“, explica Dan Pintea, tinar desenator de BD si mare pasionat.

    un punct de vedere care nu este agreeat in totalitate de ABDR
    http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4628&art=325&cHash=78edc70759

    #4041 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    Lumea copiilor de alt?dat?
    Jurnalul national 3 iunie 2007 de Vali Ivan
    V? mai aminti?i de Arici Pogonici, Cutez?torii ?i Lumini?a? Dar de Haplea sau de Mac ?i Cocofifi? Sunt revistele ?i personajele care i-au fascinat pe copii în perioada comunist?.

    Lumea copiilor de alt?dat? tr?ie?te înc? în biblioteca lui Dodo Ni??, pre?edintele Asocia?iei Benzilor Desenate din România. El are cea mai mare colec?ie de literatur? pentru copii din România, care cuprinde peste 2.000 de albume ?i reviste BD.

    Jurnalul Na?ional: Cum ?i când a debutat pasiunea dumneavoastr? pentru benzi desenate?
    Dodo Ni??: Practic de la vârsta de 5 ani am înv??at s? citesc r?sfoind c?r?ile de benzi desenate ale unei veri?oare mai mari de la Slatina…

    http://www.jurnalul.ro/articole/93966/lumea-copiilor-de-altadata

    #4042 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    Dodo Nita : „En Roumanie, la BD est publiée essentiellement dans la presse”
    8 juin 2007

    Quelle est la situation de la bande dessinée en Roumanie?
    Malheureusement, la bande dessinée paraît surtout dans les quotidiens et les revues, destinés aux enfants ou aux adultes. Peu d’albums sont publiés. Les raisons sont essentiellement économiques. Le salaire moyen d’un Roumain avoisine les 250 euros par mois. Il n’existe pas d’éditeur de BD professionnel dans notre pays, mis a part l’ancrage local du groupe Egmont et les sociétés MM Europe et Corint.
    Egmont publie essentiellement les revues Donald Duck, Tom & Jerry et Witch. Ce dernier titre rencontre un succes public: vingt-sept mille exemplaires sont vendus tous les mois.
    MM Europe a publié quatre albums de Tintin, qui ont été imprimés dans votre pays et dans les memes conditions que les vôtres. Le prix est également le meme: 11 euros, ce qui n’est pas bon marché compte tenu du salaire moyen roumain. Deux autres albums de Tintin paraîtront prochainement chez cet éditeur, ainsi que La Ballade de la Mer Salée (de Hugo Pratt).
    Le label Corint, quant a lui, commence depuis l’année derniere a publier des comics en roumain: de Wolverline, en passant par Superman et Spiderman.

    Pas d’autres traductions publiées?
    Quelques-unes, qui ont connu des succes divers. Depuis la chute du communisme, en 1989: Astérix (6 titres), Lucky Luke (2 titres), Les Sept Vies de L’Épervier (2 titres), Rahan (1 titre) et Martine (8 titres).

    Quel est le tirage moyen de ces livres?
    Les éditeurs évitent de parler de leurs chiffres de vente, mais j’estime que les tirages de ces albums tiennent autour de quelques milliers d’exemplaires. Dix mille exemplaire, tout au plus!

    Il n’y a pas d’auteurs roumains édités en album?
    Peu! Le seul auteur best-seller est Bogdan Petry qui a publié entre 2002 et 2004 quatre almanachs tirés, d’apres l’éditeur, a trente mille exemplaires. Ce tirage exceptionnel s’explique par le fait que les personnages des histoires de Bogdan Petry sont des hommes politiques ou d’autres personnalités roumaines. Des albums qui ressortent plus du domaine du dessin d’humour que de la bande dessinée.

    Donc, si on veut lire de la BD roumaine, il faut l’acheter dans les kiosques.
    Effectivement. Il y a plus d’une dizaine de revues ou journaux qui consacrent quelques-unes de leurs pages a publier des bandes dessinées. Parmi ceux-ci, citons:
    Jurnalul National qui publie chaque week-end les BD politico-comique de Vali Ivan sur une page A3. Ce quotidien est lu par un million de roumain!
    Evenimentul Zile édite de temps en temps des strips satiriques de Terente Serban. Depuis 1995, le quotidien régional Evenimentul de Iasi consacre un strip quotidien au chien Oscar. Une BD réalisée par Viorel Pirligras. Le mensuel Maxim publie deux pages A4 de BD satiriques par Bogdan Petry. Les enfants se délectent en lisant la revue mensuelle Doxi. Quatre a six pages sont consacrées aux BD de Alexandru Ciubotariu. Enfin, la revue de science-fiction Helion publie les BD de Marian Mirescu.

    Vous etes également l’organisateur du salon de la BD de Constanta dont la derniere édition a eu lieu en mai dernier.
    Le salon Roumain de la BD a plusieurs objectifs: tout d’abord des rencontres entre le public et les auteurs de BD Roumains. Mais également entre les professionnels. Les éditeurs profitent souvent de cette occasion pour découvrir de nouveaux talents et leurs proposer des travaux de commande pour leurs revues ou manuels scolaires (le plus souvent des illustrations). Enfin, a chaque édition, nous invitons différents auteurs franco-belges. C’est une occasion unique de les rencontrer.

    Avez-vous des partenaires pour les faire venir?
    Oui. L’Alliance Française de Roumanie (et notamment celle de Constanta) est impliquée dans l’organisation du salon. La BD est un excellent moyen de promouvoir la langue et la culture française. Notre festival est d’ailleurs la manifestation qui attire le plus de monde parmi celles qui sont aidées par l’Alliance Française. L’ambassade de France et la Délégation Wallonie-Bruxelles ont également compris l’importance de la bande dessinée en Roumanie. Certains de leurs responsables en Roumanie sont d’ailleurs des passionnés de BD. Je songe a Paul Laffont, qui etait délégué général de l’Alliance Française entre 1991 et 1997 ou Daniel Sotiaux, qui représente la Délégation Wallonie-Bruxelles dans notre pays depuis 2005.
    Notre festival a le double rôle de promouvoir la BD et la francophonie. Et c’est d’ailleurs plutôt unique dans l’Europe centrale et de l’est. La deuxieme langue parlée sur le festival est le français!

    Quel bilan tirez-vous la dix-septieme édition qui vient d’avoir lieu…
    Nous avons invités plusieurs auteurs : Deux français (Lewis Trondheim et Obion), cinq belges (Hermann, Dany, Jean-Luc Cornette, Karo, Benoit Fauviaux), trois Roumains francophones (Puiu Manu, Serban Andreescu, Irina Dobrescu). Nous avions monté une exposition avec le concours “Jeunes Talents” de l’édition 2007 d’Angouleme. Deux nouveaux titres de Tintin ont été publiés dans notre langue (Urechea Rupta /l’Oreille Cassé et Insula Neagra / L’Ile Noire), ainsi qu’un quatrieme numéro de la revue Rahan.
    Nous avons également mis en valeur la liaison entre la Roumanie et la francophonie a travers la BD. Hermann et Dany ont exposé leurs planches et ont dédicacé leurs albums “roumains”, a savoir Vlad l’empaleur et Transylvania. Lewis Trondheim a réalisé plusieurs dessins et planches sur Bucarest qui vont paraître dans le prochain Les Petits Riens. Jean-Luc Cornette et Karo publieront également un reportage BD sur Bucarest dans le magazine Spirou.
    http://www.actuabd.com/spip.php?article5295

    #4043 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    in continuare
    http://www.salonbd.ro/

    #4044 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    salonbd.ro intentioneaza sa devina o platforma a bedefililor din Romania
    Pentru asta este nevoie de o schimbare structurala. Numele trebuie schimbat, bineinteles. Echipa este nevoita sa se prezinte si sa anunte „platforma”, scopul si mijloacele. Sa-si stabileasca perimetrul specific, pentru ca o „platforma pentru toti iubitorii de BD din Romania” „suna”, citez din nou, „ca dracu” – ca un Front al Salvarii care n-are ce salva!
    De 20 de ani se bate picatura chinezeasca in piua-n tara asta!

    #4045 Răspuns
    _Maxim
    _Maxim
    Participant

    Exista si un blog acum: http://benzidesenateromanesti.blogspot.com/, unde presedintele asociatiei isi concentreaza activitatea de „arheologie BD” si de „promovare a benzii desenate de caltate”.

Vizualizare 12 articole - 1 la 12 (din 12 în total)
Răspunde la: Asociatia Bedefililor (din Romania) ABDR
Informația ta: