_Maxim

Răspunsurile la forumuri au fost create

Vizualizare 15 articole - 31 la 45 (din 2,084 în total)
  • Autor
    Mesaje
  • în răspuns la: Ce filme am mai vãzut #2918
    _Maxim
    Participant

    Saving Mr. Banks (2013)
    În căutarea poveştii

    yenisD

    Saving Forrest Gump

    EDIT: Azi (27 decembrie), Mary Poppins, dublat in romaneste (!) la TV (National TV) 😕

    în răspuns la: MONSTRI 2 (22) A L O G E N #5558
    _Maxim
    Participant

    Acum, si online, pentru toti 😉 http://ahbd.syndicart.net/numar.php?nr=22
    Lectura placuta!

    în răspuns la: Sandu Florea #1906
    _Maxim
    Participant

    Sandu lucreaza la #3 din Deathstroke.

    A reluat colaborarea cu Marvel si lucreaza la un full issue pentru Death of Wolverine: Logan Legacy, in paralel cu Deathstroke.
    A facu zece pagini de finishes la Klarion #3 (DC)
    „Nu stau degeaba. Imi aminteste de perioada anului 2000 cand lucram pentru Marvel, Dark Horse si Chaos Comics la trei comics-uri in acelasi timp…”

    în răspuns la: HAC! Harap Alb Continua #5492
    _Maxim
    Participant


    Acelasi truc de Marketing il foloseste si TWD, cu o fotografie a unor carti cartonate (culegeri de mai multe numere, dupa modelul HAC), inca de la aparitia primului numar! „Graba strica treaba” poate ca e o vorba invechita.

    în răspuns la: Ce filme am mai vãzut #2917
    _Maxim
    Participant

    Sky Captain and the World of Tomorrow.
    Pulpyyyy… 😛

    în răspuns la: Ce filme am mai vãzut #2916
    _Maxim
    Participant

    The Spectacular Now 2013

    Regizor: James Ponsoldt
    Scriitori: Scott Neustadter (scenariu), Michael H. Weber (scenariu), Tim Tharp (roman)
    Actori: Miles Teller, Shailene Woodley, Kyle Chandler

    Un film bine scris, foarte bine regizat, excelent jucat, cu un final… WOW 😀

    http://www.imdb.com/title/tt1714206/

    în răspuns la: SCIENCE FICTION #3371
    _Maxim
    Participant

    Nu se zareste nimic.

    în răspuns la: Interviuri luate si date #4929
    _Maxim
    Participant

    Alexandru Talamba
    in STRIP PRESSING

    Partea a doua
    in care Alex, multumit, multumeste
    (si noi ii multumim… pentru ca a dat un ghiont/poke bedelei nationale visatoare)

    9. Ai inceput lucrul la primul tau album, “Elabuga”, inca in anul 2004, impreuna cu scenaristul George Dragan, si a durat pana in 2011, cand a fost editat de “Mandragora”. Ne poti spune ceva despre colaborarea ta cu George Dragan si povestea cu “Elabuga”?
    Pe George l-am cunoscut la o agentie de publicitate in 2003, unde eram colegi, el copywriter, eu ilustrator. Fiind amandoi pasionati de WW2, el pe partea istorica, eu pe partea de design: uniforme, arme, vehicule, ne-am propus o banda desenata pe acest subiect. Ne-am hotarat sa ne concentram asupra frontului de est, mai ales ca doream ca unul dintre personajele principale sa fie roman. S-a conturat povestea unui grup de prizonieri de razboi dintr-un lagar siberian care evadeaza, si aventurile prin care trec acestia in fuga lor cat mai departe de razboi.
    Am facut cateva pagini de bd pe acel scenariu dar am ajuns la concluzia ca puteam sa exploatam mai profund drama razboiului. Asa a aparut a doua varianta a scenariului in care, cativa prizonieri isi spun povestile de razboi, in baraca unui lagar din Rusia, in noaptea de Craciun.
    Dupa 20 de pagini BD pe care le-am facut pe noul scenariu ne-am hotarat sa renuntam si la aceasta varianta. Scenariul se transforma in continuare, cu cat eram mai interesati de forma razboiului traita la nivel personal, nu prin prisma istorica a faptelor.
    Asa am ajuns la un concept spiritual, un scenariu despre deznadejdea, suferinta si cautarile omului aflat intr-un razboi cu inamicul sau cu el insusi.

    10. Cu “Elabuga” ai “intrat” cu pasi mari pe scena BD din Romania. Desenul tau, fiind unic si foarte frumos, a dus la “polemici” pe scena locala, unde se faceau comparatii cu autori faimosi si cunoscuti, precum Mignola, Miller chiar si Didier Comes. De fapt, ce autori BD te-au influentat mai mult si care iti sunt mai dragi?
    Este foarte adevarat ca am fost influentat de autori mari. Miller, Mignola, Adlard, Fegredo, sunt clar pe gustul meu si am in continuare destul de multe de invatat din arta lor.
    Maestrul absolut, din punctul meu de vedere, ramane insa Mignola.

    11. Lucrul tau la BD a fost remarcat de scenaristul Eric Borg, care te-a invitat sa faceti un album impreuna. Asa a aparut “Sidi Bouzid Kids”. Ai fost surprins de invitatia lui Borg si cum a mers lucru cu acest album?
    Am primit un mail prin februarie 2011 de la Eric, in care imi propunea proiectul Sidi Bouzid Kids, dupa ce remarcase stilul meu grafic in The book of George, in timpul festivalului de la Angouleme. Am desenat cateva pagini pentru prezentarea proiectului la Casterman. Dupa o luna am primit vestea ca proiectul a fost acceptat. Pe atunci lucram ca grafician la o companie care realiza softuri educationale.
    In ziua in care am primit raspunsul pozitiv de la Casterman, mi-am dat demisia. Asa am inceput cu Eric o colaborare desfasurata fara nici o problema in peste 100 de mailuri, pe parcursul a 9 luni.

    12. In luna martie 2012, impreuna cu Borg, ai presentat oficial albumul “Sidi Bouzid Kids” la Salonul international de carte la Paris. Trebuie sa fi fost o expirienta noua pentru tine. A fost acela momentul cand ti s-a indeplinit visul de a deveni un adevarat profesionist de BD?
    Am visat la momentul acela de cand eram copil. Ma bucur ca am avut sansa sa traiesc experienta asta si sper sa am ocazia sa o repet cat mai des.

    13. Romania va fi tara invitata de onoare la acel Salon de carte la Paris la editia din anul acesta. Printre cei douazeci si sapte de autori reprezentanti, sunt invitati si doi din domeniul BD, Ileana Surducan si cu tine. Crezi ca se schimba si perceptia in Romania despre BD cu aceasta ocazie?
    Cred ca acest eveniment (ma refer la zona BD romaneasca din cadrul salonului) va fi remarcat doar de comunitatea BD de la noi, de oamenii care cosuma banda desenata, de cei care sunt interesati de evolutia ei in Romania. Va fi inca unul din multele evenimente la care au participat artisti BD romani foarte buni.

    14. Tot la editura Mandragora a aparut si ultimul tau album “Mila 23”, realizat tot impreuna cu scenaristul George Dragan. Ne poti spune ceva despre lucrul la acest album si cine a propus sa se faca o BD despre marele campion olimpic Ivan Patzaichin?
    Ideea de a face o banda desenata despre Ivan Patzaichin apartine DC Communication si a fost propusa in cadrul programului Rowmania, un program ce promoveaza ecoturismul in Romania. A fost un proiect destul de rapid, am avut la dispozitie 2-3 luni pentru desen dar, trecand peste ritmul alert de lucru, mi-a facut placere si m-am simtit onorat sa lucrez la acest album.

    15. La Constanta, in cadrul salonului international de BD din 2012, fiind invitat de onoare, ai castigat si premiul “Sandu Florea”. Ne spui ceva despre salonul respectiv si castigarea premiului?
    Am fost prezent la doua dintre editiile anterioare ale salonului cu cateva pagini de BD expuse dar, dupa ce am intrat pe piata cu cele trei albume, am primit invitatia de a participa in calitate de invitat de onoare al salonului din 2012. Aflat la editia a 22-a, Salonul a reunit cele doua generatii de autori BD intr-un eveniment care a parcurs banda desenata romaneasca, din epoca de aur pana in prezent.
    Trofeul Sandu Florea mi-a fost inmanat pentru reusita de a publica trei albume BD in decurs de un an si pentru acest premiu ii multumesc domnului Sandu Florea si domnului Dodo Nita. Consider acest trofeu ca fiind stafeta predata tinerei generatii BD si sper ca noul val de autori sa aiba sansa de a duce BD-ul la alt nivel. Sper ca acest salon sa se bucure pe viitor de o mai mare popularitate pentru ca ramane o manifestare importanta pentru banda desenata romaneasca.

    16. Momentan, la ce lucrezi si esti angajat pentru ceva nou din domeniul BD?
    Am un proiect BD impreuna cu Eric Borg care este in asteptare si momentan lucrez la doua albume BD pentru care voi cauta un editor si, sper eu, unul dintre ele sa iasa pe piata in noiembrie, anul acesta [2013, si stim despre ce e vorba ;)]

    17. Si in sfarsit, ai cunostinte despre scena BD din regiune, in primul rand din vecinatate, Serbia si fosta Iugoslavie? Daca ai primi vreo invitatie de la saloanele de BD din aceasta regiune, ai participa?
    Din pacate, nu sunt prea informat nici despre toate manifestarile care se petrec in Romania, cu atat mai putin am cunostinta despre evolutia benzii desenata in tarile vecine. Nu am primit pana acum nici o invitatie de participare la vreun salon BD din zona asta.

    în răspuns la: Interviuri luate si date #4928
    _Maxim
    Participant

    I N T E R V I U
    Alexandru Talamba-TAMBA

    1. Cand a fost prima ta “intalnire” cu BD ?
    Practic am crescut cu revistele epocii de aur, cateva albume Rahan,
    niste reviste vechi Vaillant le journal de Pif cam ciufulite, ba chiar si un Pif poche. Le mazgaleam cu pixul, ca orice copil…
    Prima intalnire „constienta” cu BD-ul am avut-o chiar in ajunul Craciunului, in ’90, cand am gasit sub brad doua reviste Pif gadget: nr 1059 si nr. 982.
    Erau primele mele reviste noi de banda desenata, eram fascinat de mirosul hartiei, de textura ei, le-am consumat nu numai ca si continut, ci si ca produs in sine. Atunci m-am indragostit de BD si chiar acela a fost momentul in care m-am hotarat sa devin desenator de banda desenata.

    In noaptea aceea am dormit cu Pif-urile langa mine, a fost cel mai frumos Craciun al copilariei mele.

    2. Tot in anul acela 1990, a inceput si un fel de „expansiune” editoriala pe o piata noua de BD in Romania. Pentru tine insuti, fiind un copil de zece ani, si pentru generatia ta in general, crezi ca timpurile acelea au fost unele norocoase, avand in vedere situatia BD cu decenii in urma?
    Intr-adevar, la mijlocul anilor 90 se forma o piata de banda desenata, publicatiile BD autohtone cat si cele importate fiind in crestere. A fost o gura de aer proaspat pentru pasionatii de banda desenata si un nou univers deschis tinerei generatii. Fenomenul BD din anii 90 a dat generatiei mele sansa de a-si forma o noua pasiune, a fost o poarta catre o arta prea putin inteleasa in Romania.

    2. Dar poarta acea catre BD nu a fost chiar deschisa larg, cum cred ca ai asteptat si tu si alti amatori de BD. In opinia ta, de ce BD nu a gasit un public mai larg in Romania?
    Posibil ca acel „hei-rup” bedeistic din ’90 sa fi plecat de la premisa ca publicul se va forma rapid, nerabdator sa recupereze 40 de ani de banda desenata, De fapt, intampinand un public restrans, editurile s-au orientat catre publicatii din zone mai profitabile. Si ce interes pentru banda desenata putea exista, cand in perioada comunista, publicatiile BD erau percepute de majoritate ca fiind destinate exclusiv copiilor? Aceasta mentalitate are ecouri si in prezent. Banda desenata este adesea confundata cu cartile pentru copii.
    Poate ca si din aceasta cauza, BD-ul existent pe piata actuala incearca sa se adreseze unui public matur, tocmai pentru a scapa de aceasta prejudecata.

    3. Dar tu, totusi, ai perseverat in incercarea de a deveni ceea ce doreai de cind erai copil, un autor de BD. Ai avut sprijin pentru aceasta de la familia ta, sau prieteni, sau de la oameni cu care aveai contact zilnic?
    In ’91 am avut norocul sa descopar biblioteca din cadrul Institutului Francez din Bucuresti. Practic Bibliothèque jeunesse mi-a oferit toata informatia de care aveam nevoie; deja nu mai depindeam de publicatiile de pe piata. Cu un abonament puteam sa parcurg majoritatea BD-urilor franco-belgiene din anii ’50 pana la momentul respectiv.
    Mai mult, mentorul meu, care s-a stins prematur, caruia i-am dedicat primul meu album BD, „Elabuga”, mi-a alimentat pasiunea pentru banda desenata si s-a implicat in pregatirea tehnica si stilistica de care aveam nevoie ca viitor desenator de banda desenata.

    5. Pe timpurile acelea, ce personaje din BD franco-belgiana ti-au placut mai mult, si ce stil si autori de BD preferai?
    Cred ca datorita varstei eram mai orientat spre bd-urile mai caricaturale,mai simple ca stil…
    Imi placeau Les Schtroumpfs. Chiar ma apucasem sa fac un BD cu niste arici, inspirat fiind de strumpfi. Imi placeau Johan et Pirlouit, tot de Peyo, Boule et Bill – preferatele mele, Asterix, Yakary, Marsupilami, apoi mai tarziu, Lucky Luke si multe altele.

    6. Ai absolvit la Universitatea Nationala de Arta, sectia Pictura. Ai avut “contact” cu BD la Universitate, si cat crezi ca te-au ajutat aceste studii de arta la dezvoltarea ta ca autor si desenator de BD?
    Din pacate, n-am avut contacte cu bd-ul la universitate pentru ca banda desenata nu exista ca disciplina in programa facultatii de arte. Poate exista acum, dar nu cred…
    Asa ca, cine vrea sa faca banda desenata, concept art, ilustratie de advertising sau pentru copii, se formeaza prin propriile resurse. Deci nu pot sa spun ca facultatea mi-a dezvoltat latura de bedeist, as putea probabil sa apreciez experienta dobandita acolo daca m-as apuca de pictura. Dar voi ramane la BD.

    7. Romania are foarte multi tineri talentati la desen. La Cluj, sub obladuirea lui Adrian Barbu, exista o scoala ad hoc pentru tineri desenatori si autori de BD. Dupa opinia ta, ar putea asa ceva sa existe si in alte orase? Daca raspunsul este DA, cum ai crea tu o scoala de genul asta, si crezi ca ar putea “fabrica” noii autori de BD si ar ajuta la formarea unei piete mai importante pentru BD in Romania?
    Pai, o reactie fireasca a viitorilor autori formati aici va fi sa se indrepte spre industria de afara. Pentru ei va fi singura optiune, pentru ca in Romania editurile nu isi vor risca bugetele publicand banda desenata in tiraje decente, lucru de inteles avand in vedere ca, la nivel de business nu bagi bani in ceva ce nu-ti aduce profit.
    Cred ca o solutie ar fi ca institutile culturale sa formeze publicul promovand intens banda desenata prin campanii, prin sustinerea proiectelor si formarea scolilor bd autohtone si prin crearea unei zone editoriale finantate de stat care sa distribuie pe piata romaneasca un numar constant de publicatii bd, atat romanesti cat si straine.

    8. La un asa proiect BD, suportat si de stat, antologia “The Book of George”, ai participat si tu, cu “Zombie French Resistance”. A fost prima ta BD care a fost editata, sau debutul tau editorial a fost mai inainte?
    Debutul l-am avut la 15 ani cu 4 pagini intr-o revista editata de un cadru didactic, cu un tiraj destul de mic. Se dorea o aparitie lunara dar s-a oprit la primul numar. Apoi, in 2000, am colaborat cu ziarul saptamanal Academia Catavencutimp de 2 ani. Aveam de desenat 2-3 pagini de banda desenata cu un super erou local – Rezolvatorul, un soi de superman cu burta si mustata care face episodic ordine in clasa politica corupta.
    Apoi, tot pentru cotidianul Catavencu, 30 de pagini anual in cadrul suplimentului de vara, o revista A5, care continea 80% banda desenata, tot cu subiect politic. Chiar daca nu eram un ilustrator experimentat, perioada aceea a fost benefica pentru mine, ca desenator BD in formare. Mai apoi, in 2010, cred, mi s-a propus sa fac cateva pagini pentru The book of George.

    In 2011, acele cateva pagini mi-au adus colaborarea cu Casterman.

    (va urma)

    de Dragan Predici, in STRIP PRESSING nr.15, 2013

    în răspuns la: Interviuri luate si date #4927
    _Maxim
    Participant

    STRIP PRESSING de vorba cu ALEXANDRU CIUBOTARIU (2)
    Unde veti afla in continuare lucruri interesante despre Alexandru si despre imprejurari aproape istorice; puteti face deja o diferenta intre 2009 si 2014. Au trecut doar cinci ani, dar ce cinci ani, nu!?

    6. Ce parere ai despre scena BD din Romania? Unde pot publica autorii romani?
    Exista in ultimii ani un progres pe scena BD din Romania. Dupa o perioada mai grea, acum BD in Romania este pe o cale ascendenta. In primul rand, se publica mai mult BD in presa, fiindca exista si cateva reviste, iar din cand in cand apare cate un album. Au aparut foarte multe articole in presa, lucru care ajuta la popularizarea curentului BD. Au fost multe expozitii care, la fel, ajuta la cunoasterea BD de catre publicul larg. Exista o mica comunitate si pe internet si cateva productii foarte interesante de webcomics. Ca un minus as spune, este faptul ca BD este inca privit ca o curiozitate, ca ceva neobisnuit. Este foarte folosit de artisti pentru artisti. BD ar trebui sa existe pentru publicul larg. In Romania inca este destul de exclusivist sa faci si sa citesti BD. Dar si foarte cool, foarte la moda. Apar multe incercari, dar de multe ori fara scenarii bune. Exista mult entuziasm insa in Romania si multi pasionati. Este o piata mica dar entuziasta, unde inca mai este loc si pentru banda desenata. Autorii isi cauta singuri locuri unde sa publice, fie in reviste de arta conteporana (Omagiu, Aooleu), fie la edituri independente (Hardcomics), fie edituri mari din bucuresti (Corint, CDPress), fie prin ziare sau reviste de diferite genuri, unde pot avea un colt pentru stripuri, ori, daca nu, se auto-editeaza (cazul unor reviste si fanzine, in special Manga) sau se publica pe bloguri si site-uri personale. Exista stiluri pentru toata lumea, atat alternative, cat si clasice, exista si BD romanesc si BD strain tradus.

    7. Ai mentionat pe Hardcomics. Povestea cu Hardcomics este legata de un sarb, asa este?
    Da, asa este. Hardcomics este prima editura de BD alternativ de la noi din tara si este infiintata de un… sarb, Milos Jovanovic. Venit si stabilit in Romania si, obisnuit cu multitudinea de BD din Serbia, nu a gasit mare lucru la noi si atunci, impreuna cu cativa prieteni artisti, au infiintat aceasta editura, care este mai mult un nucleu de artisti care editeaza din cand in cand cate un album-doua pe an. La momentul la care a aparut a fost exact ce avea nevoie piata romaneasca de BD. A fost o alternativa extraordinara pentru tinerii artisti din Romania. Si pentru mine a insemnat si inca inseamna mult Hardcomics. Ei sunt cei care mi-au dat mana libera si mi-au publicat un album personal (cel de care sunt cel mai mandru -„Poveste despre eu”) si vreo 3 albume colective cu alti autori. Este o poveste frumoasa, care sper sa continue multi ani de aici incolo.

    8. Lucrezi ca freelancer la mai multe si diferite chestii, nu doar BD. Cu ce te ocupi acum? Si ce inseamna „Pisica patrata”?
    Principala ocupatie, sa spunem, ar fi ilustratia de presa. Asta fac cel mai des pentru cateva ziare si reviste (peste 80 de reviste din Romania si strainatate). Apoi mai fac ilustatie de carte pentru copii pentru diferite edituri din Bucuresti (peste 15 carti) si ilustatie pentru diferite agentii de publicitate. Am facut animatie, am facut timbre, grafica si diferite expozitii (peste 40), pictura, din cand in cand graphic design am facut si primele jucarii urbane din Romania, asa numitele Urban Toys, am scris articole. Dar pe langa BD principala, mea ocupatie este in zona de street art. Pisica patrata este personajul pe care l-am folosit sa ma exprim in zona de arta stradala. Am ajuns sa ma confund cu acest personaj, asa ca multa lume ma stie ca „Domnul Pisica Patrata”. Am facut si un album unde am reunit toate lucrarile care le-am facut in strada si toate interventiile urbane la care am lucrat. De mult planuiesc editia a 2-a a acestui album Pisica patrata.

    9. Unii din cei mai importanti autori de BD din Romania, de exemplu Sandu Florea si Mircea Arapu, au parasit tara si a plecat in strainatate.Te-ai gandit si tu vreodata sa pleci din Romania?
    Hm… cred ca de gandit m-am gand dar nu recent. Momentan sunt multumit cu ce am reusit sa fac in tara mea si as vrea sa continui. Sandu Florea si Arapu am plecat intr-o perioda in care era cu adevarat greu sa te dezvolti artistic, mai ales prin intermediul benzilor desenate. Eu nu imi doresc sa plec ci doar sa fac cat mai multe in Romania, pentru ca sunt inca multe de facut la mine in tara.

    10. Romania este o tara francofona si latina, dar din toate tarile respective are scena bedeistica cea mai modesta.Care este parerea ta despre acest fapt?
    Intr-adevar asa este. Suntem o tara cu afinitati francofone dar banda desenata nu a prins asa mult ca in celelete tari. Totusi cultura francofona este destul de prezenta in alte ramuri culturale. Nu cunosc prea bine de ce s-a intamplat asta, dar asta e…

    11. Anul aceasta [2009] ai participat cu o delegatie romana la Salonul BD de la Leskovac. Cum ti s-a parut acest eveniment?
    M-am bucurat mult sa fiu prezent la acest salon de la Leskovac. Va spun si de ce. Imi face mare plecere sa descopar diferite culturi, mai ales prin prisma benzilor desenate. Aceste saloane sunt bune ocazii sa fac asta. Cunosc destul de bine scena BD si spatiul franco-belgian dar nu cunosteam ce se intampla in apropierea noastra, de exemplu in Balcani. Mi-a placut mult expozitia salonului, ma bucur ca am facut parte din ea. Mi-au placut oamenii si mi-a placut sa descopar atatea albume BD si multa banda desenata de calitate. Ma bucur ca cei care au participat au putut afla cate ceva despre banda desenata din Romania si noi ne bucuram ca am aflat atatea despre BD in Serbia. O experienta foarte frumoasa.

    12. Leskovac va ramane pentru tine o amintire pe viata. Ne poti spune ce s-a intamplat in acest timp?
    Exact in timpul salonului am aflat ca s-a nascut fiul meu, Matei. O bucurie imensa pe care am impartit-o cu toata delegatia cu care am fost la salon. Va fi un moment pe care nu il voi uita niciodata.

    autorul interviului: Dragan Predić

    în răspuns la: Interviuri luate si date #4926
    _Maxim
    Participant

    Interviu cu Alexandru Ciubotariu-Ciubi

    1. Cand ai descoperit pentru prima data BD si care anume a fost?
    Prima data am descoperit banda desenata in revista Pif (cateva exemplare cumparate de mama mea de la un anticariat), apoi in revistele Cutezatorii, Luminita si alte reviste de copii din perioda comunista. Apoi, dupa revolutie, a fost Universul Copiilor, care publica si romani si benzi desenate straine. Dar adevaratul contact cu universul BD a fost in 1994 cand in orasul meu Constanta s-a desfasurat Salonul International al Benzii Desenate, si unde am avut ocazia sa intalnesc autori, sa vad planse originale, lucruri care m-au impresionat si de atunci incolo am urmarit cu alti ochi banda desenata. Tot atunci am si facut prima banda desenata in adevaratul sens al cuvantului participand la un concurs unde am castigat o mentiune care m-a impulsionat sa continui.

    2. Ai avut in perioada aceea (Constanta ’94) prieteni de la scoala care au fost fani de BD? Si ce statut aveau in general BD printre prietenii tai in perioada respectiva?
    Eram in primul an intr-un liceu de arta, deci aveam o deschidere spre imagine, ilustratie si chiar si banda desenata. La concursul respectiv am participat foarte multi colegi de’ai mei si imi amintesc ca eram toti foarte entuziasti de noua forma de exprimare – BD. Din pacate, nu stiam foarte multe despre acest univers magic al benzii desenate iar multi au renuntat destul de usor, iar din tot grupul acela doar eu am mai ramas sa fac benzi desenate pana azi. Statutul benzii desenate printre prieteni era unul foarte bun, eram curiosi sa ii descoperim secretele, sa descoperim temele si autorii. Dar in cadrul liceului, repet, unul de arta, banda desenata nu se bucura de aprecierea profesorilor, multi numind-o o forma de exprimare pentru copii exclusiva. Mai mult, mie personal, profesoara de grafica mi-a interzis sa fac banda desenata si incerca de fiecare data sa ma descurajeze chiar sa si vorbesc despre BD. Dar de atunci am depistat potentialul de expresie al benzii desenate si am continuat sa fac BD in ciuda acestor interdictii. Si ma bucur ca am facut asta.

    2. Cu profesoara acea te-ai mai intalnit vreodata? Ce cred, dupa toti anii trecuti si succesele tale cu BD, profesorii si prietenii tai de atunci care au renuntat de BD? Si-au schimbat ei parerea despre BD?
    Da, m-am mai intalnit cu doamna profesoara, dar nu am mai discutat mai mult de doua vorbe cu ea. Niciodata insa nu am acuzat-o pe profesoara mea pentru convingerile ei legate de BD, deoarece facea parte din alta generatie, plus ca nu cunostea adevaratul potential al benzilor desenate, care pot fi de la cele pentru copii si adolescenti, pana la experimente grafice, suport pentru arta contemporana sau productii adulte. Intr-un fel ma bucur ca am reusit sa descopar singur aceasta forma de expresie si sa fac performanta cu un domeniu cu care nimeni nu imi dadea vreo sansa. Dintre colegii mei, aproape toti au ramas pasionati si iubitori de banda desenata, insa fara a face BD. Undeva in sufletul lor a ramas pasiunea pentru BD si ne mai intalnim la saloanele de banda desenata, mai facem schimb de albume BD.

    3. Care autori de BD, straini, ori romani, te-au influentat cel mai mult? Care sunt autori de BD „preferati” si ce stil de BD preferi?
    La inceput imi placea si eram influentat foarte tare de banda desenata pentru copii si cea umoristica dar si de caricatura, Romania avand o puternica scoala si traditie de caricatura. Ani de zile am incercat singur sa descifrez codurile si regurile benzii desenate, de la formele casetelor pana la marimea bulelor sau cum sa fac scrisul. Bineinteles, iar revista Pif a fost in topul preferintelor. Apoi. cu trecerea vremii, am descoperit banda desenata in totalitatea formelor ei de expresie. Si avand cunostinte de banda desenata, cunoscand regurile, am decis sa le incalc. De aici a izvorat banda desenata experimentala, underground, pentru care am fost foarte apreciat. Am incercat sa imi transpun toate trairile si viziunile artistice sub forma si regulile benzii desenate. M-am folosit de casete, de bule, de repetitivitate pentru a creeea ceea ce credeam eu ca as vrea sa fac in banda desenata. In paralel am continuat sa fac si banda desenata pentru copii si inca fac. Astfel am 2 stiluri aproape total diferite care imi sunt extrem de dragi. Autorii care imi plac acum sunt multi si nu as vrea sa omit pe vreunul. Totusi il amintesc pe Zep care pentru mine este cel mai bun. Sunt un mare fan. Iar ca stil de BD prefer orice cu o oarecare inclinatie pentru desen.

    5. In Romania in fiecare an, din ’91, se organizeaza un Salon international de BD, unde a participat o multime de autori romani si straini. Dar tu ai fost si la unul din cele mai mari Saloane de BD mondiale – Angouleme. Spune-ne ceva despre acesta. Cum ti s-a parut tie acolo? L-ai intalnit si pe Zep acolo?
    Intr-adevar, din 91, in fiecare an, se organizeaza un salon international de BD. Din 94 am participat la toate editiile si pot spune ca acest salon a fost un element care a tinut unita comunitatea iubitorilor de BD. Au fost prezenti multi autori in special din spatiu franco-belgian, de la care am avut de invatat cate ceva, fie prin intermediul expozitiilor, al discutiilor sau al conferintelor. In 2004 organizatorii salonului de la Angouleme (Franta) au invitat Romania sa participe la acesta prestigiossa manifestare cu o expozitie. Am facut parte din acea expozitie si am participat pe viu la marele festival din Angouleme, un fel de Mecca al iubitorilor de banda desenata. M-a impresionat in primul si in primul rand calitatea expozitiilor, considerand ca acesta ar trebui sa fie punctul cel mai importat al unui salon. Apoi salonul cartii BD este impresionant dar si prezenta la tot pasul a autorilor celebri de BD. A fost o experienta foarte frumoasa pe care as vrea sa o repet. In acel an autorul meu preferat Zep a fost declarat castigatorul marelui premiu al orasului si directorul festivalui de anul viitor. Intamplarea a facut ca sa fiu prezent in incaperea unde el a primit vestea si am fost primul care l-am felicitat. A fost un moment dragut.

    de Dragan Predici, dupa Strip Pressing 9/10, 2009

    (va urma)

    în răspuns la: Interviuri luate si date #4925
    _Maxim
    Participant

    „… in timpul salonului [de la Leskovac] am aflat ca s-a nascut fiul meu, Matei. O bucurie imensa pe care am impartit-o cu toata delegatia cu care am fost la salon. Va fi un moment pe care nu il voi uita niciodata.” Alexandru Ciubotariu, in Strip Pressing

    în răspuns la: MAGAZIN FANTASTIC 3 (ROMCON) #23 #5572
    _Maxim
    Participant

    Editia speciala „Balkanska smotra mladih strip autora” [Expozitia balcanica a tinerilor autori BD] a ajuns la Leskovac, Serbia

    Marko Stojanovic, organizator, scenarist, editor

    în răspuns la: Interviuri luate si date #4924
    _Maxim
    Participant

    în răspuns la: Interviuri luate si date #4923
    _Maxim
    Participant

    In curand

Vizualizare 15 articole - 31 la 45 (din 2,084 în total)