Vezi și: Numere AH, BD!
Din 1990 la Craiova au apărut mai multe publicații BD și SF: încă din ianuarie 1990, numărul… 5 al revistei ORION, pregătit din decembrie 1989 de membri ai clubului SF Victor Anestin și gruparea „Banda Desenată Craioveană” (BDC). A fost ca o punte între cele doua epoci.
ORION, „magazin SF & BD” avea sa incheie tranziția, dar și aparițiile sale, în 1994, odată cu numărul 6, realizat cu noile mijloace tehnologice, în speță, computerele si programele de editare, la care aveam in sfarsit acces.
Tot în anii 90 mai apăreau și revista 475 precum și cărți SF la doua edituri desprinse din gruparea SFVA/BDC…
În anii 90, în țară, au fost multe încercari de editare de publicații periodice de BD. Ele s-au numit Carusel, Proteus, Android, Quadrat, Imago, și o sumedenie de suplimente de ziar și fanzine efemere…
Între timp, Banda Desenată Craioveanî, respectiv Iordache, Mirescu, Niță, Pîrligras, cu încurajarea regretatului lui Pierre Pascal, primul director al festivalurilor internaționale BD de la Angoulême și Grenoble, bun cunoscător și iubitor al României, declanșeaza în 1991 epopeea saloanelor BD, care continuă și astăzi: mai întâi la București, apoi la Timișoara, Craiova, Constanța, Brașov și, în 1996, din nou la Craiova… Primul numar AH, BD! a apărut în întâmpinarea și susținerea mediatică a acestui eveniment.
A fost o inițiativă fără precedent… și fără urmare la un cotidian regional („al oltenilor de pretutindeni”). Al doilea număr a fost unul gen SF&BD (primul dintr-o serie de numere speciale „Magazin Fantastic” apărute de-a lungul vremii), iar cel de-al treilea a rămas în tipografie, considerat probabil lipsit de interes pentru publicul larg. Ceea ce era un lucru de bun simț, nu?
Inițiatorul, un fondator al ziarului, părăsește redactia în 1999, îndreptându-se spre noi aventuri, cum obișnuia să spună Pierre Pascal. „Dans la joie!” într-un nou mileniu…
„Evazionistul” BD… invadează alt ziar (independent) din Craiova și se dezvoltă, ca număr de apariții și număr de pagini. Este tipărit pe aceeasi hartie, ca și ziarul, la „rotativa”, conditii la care ne-am adaptat totusi prin maniera de machetare și pregătire a lucrărilor grafice. Astfel, în 2000 apar cinci numere, iar în 2001 numai două… Difuzarea se făcea împreună cu ziarul în zonă. În ziar se promova revista și tot acolo, cu ocazia acestei colaborări „amicale” au apărut și primele reclame desenate gen BD.
În țară (și străinătate) ajungea prin poștă și prin valize.
AH, BD! merita haine mai frumoase și asa a intrat într-o etapă de self-made profitand din plin de evolutia imprimantelor. Din cauza costurilor imprimarii, tirajul a fost redus, el fiind adresat strict „cunoscătorilor”, nemaifiind distribuit prin chioscurile de ziare. Revista capătă și mai multă consistență, adaptându-se totodată nevoilor cercului încă restrâns de „bedefili”.
Curând, același progres tehnologic ne-a facut sa ne creasca inima de bucurie și încântare. Tipografia nu mai era un coșmar. Devenise digitală și visele ni se împlineau în sfârșit. Ne-a mai crescut și tirajul după lansarea revistei în spatiul virtual. „Subcultura” avea să se emancipeze digital și virtual.
Hârtia numerelor de început s-a îngalbenit și machete s-au mai pierdut, dar le-am recondiționat și vi le oferim aici alături de cele mai noi. Astfel vă puteți da seama de evoluția acestei reviste și a benzii desenate în România, pe care a reflectat-o timp de aproape 20 de ani.
Pe mai departe AH, BD! apare in print pentru plăceri bibliofile, atinse de nostalgie parcă mai mult ca niciodată.
Toate drepturile sunt rezervate Syndicart.promotion/AH, BD! / autorii.
Reproducerea parțială, cu titlu ilustrativ/exemplificativ este permisă cu menționarea sursei și notificarea noastră.
- Acest subiect are 86 de răspunsuri, 12 opinii și a fost actualizat ultima dată acum 3 ore, 24 de minute de vivod iz zapoya Nijnii Novgorod_cdEt.
-
Dar referitul nu se simte? /:) Referitul care are se pare PDFurile de la ultimele AH, BD!-uri.. 😀
Acum 10 ani, AH, BD! era in proiect si inceapa sa prinda contur.
Bula era sef de santier (Ah, ah, ah!) 😀
Spoitoru, ce-ai zice de un desen cu Bula cu ocazia asta? Chiar in chip de sef de santier? M?
Am inteles!
Si tot mai astept un raspuns.
Macar un raspuns.
Ce anume ai inteles Maxim?
Sti ca ma bag sa desenez pentru AH,BD!,ca in vremurile bune cand impreuna cu Corto am facut ca revista sa mearga si mergea si merge,eu desenez dar tot astept ca forte proaspete sa puna umarul la recladire cu bula sef de santier,klar.
Am inteles ca e Vacanta;)
Inteleg ca e pe sfarsite 😀
Altfel, totul e…la fel!
AH, BD!
In articolele care apar, tot mai frecvent, inca mai suntem pomeniti… (si nu de rau 😀 )
Anul asta am facut 10 ani de la primul numar AH, BD! dar nici macar pe net n-am mai pus nimic de-aproape doi ani, desi mai exista un numar „Valentin Iordache” gata (doar cateva retusuri minore, de care ne putem chiar lipsi), un numar promis de richardhalo, inca un numar de retrospectiva („Dupa 20 de ani”, cu Tudor Popa, Constantin Jurcut, Victor Trifan, Marian Mirescu s.a… care va fi intitulat la anul, de exemplu, „Dupa 23 de ani” 8) ) in lucru, un numar in mare parte promis de Spoitoru (cu intreaga poveste „Abis”), un numar Manga, un numar romano-polonez (Cristian Loghin, Joanna Karpovicz et co)
Cred ca inca ar mai insemna ceva „brandul” asta…si chiar daca toti cei pomeniti sunt plecati care-ncotro (Cluj, Bucuresti, Cracovia, Bucuresti, Budapesta…) si chiar disparuti… Avem tehnica asta pe care o folosim in acest moment – eu, cand scriu, voi cand cititi 8) – care ne poate aduce impreuna in acest proiect, despre care se vorbeste si despre care e bine acum sa mai vorbim si noi …
Urmasii revistei „Cutezatorii”
Ioana Calen
Desi nu se poate vorbi despre o directie clara in BD-urile romanesti, sint citeva stiluri si directii bine definite in acest domeniu.
Ca dovada ca lucrurile s-au schimbat foarte mult in ultima vreme, virsta medie a unui amator de comics care intra in magazinele specializate din America este de 28 de ani… In Europa, albumele de banda desenata rivalizeaza cu cele mai bune albume de arta, iar in multe tari au fost infiintate muzee specializate pe benzi desenate. Mai mult decit atit, in Romania incep sa se contureze citeva tendinte clare in domeniu. In afara de festivaluri si albume BD din ce in ce mai bune, s-a lansat si un concurs de banda desenata (concursbd.blogspot.com) pentru incepatori, cu tema „A venit vacanta…“.
BD fara spirit romanesc
„Nu cred totusi ca exista o miscare in banda desenata autohtona care sa aiba un spirit romanesc“, a spus Octav Avramescu, organizator la Salonul International de BD din acest an. Exista insa un domeniu care incepe sa se precizeze, si anume caricatura de presa, unul dintre cei mai cunoscuti ilustratori fiind Vali Ivan, care are o rubrica in „Jurnalul National“, el fiind cam singurul care traieste din asta. Un alt grup care se contureaza din punct de vedere artistic este alcatuit din grafferi si ilustratori precum Matei Branea, Andrei Sava (Andy Sinboy) sau Milos Jovanovic. Alexandru Ciubotariu (Ciubi), grafician care face si banda desenata pentru copii, se misca destul de bine intr-o zona abstract-conceptuala cu povesti care tind spre nuvela grafica, cu scenarii de Jean Lorin Sterian. Este celebru pentru pisica patrata cu care a impinzit Capitala.
Directii noi
„Marian Mirescu a tot incercat cu „Ah, BD!” si „Sanchi” (fanzine care reuneau povesti scurte de diferiti alti autori din afara Bucurestiului). Si Dan Pintea, un artist unic in Romania, care lucreaza cu foarte multe tehnici pentru a ajunge la pagina“, adauga Octav Avramescu de la Asociatia „Jumatatea Plina“. Grupul din jurul miscarii otaku nu este deloc de neglijat, mai ales ca multi dintre membrii lui au desene manga foarte reusite. Un astfel de exemplu este Kaeru, desenator destul de misterios, care se incadreaza perfect in definitia termenului otaku. Si-a expus schitele la festivalul Otaku din aceasta toamna fara insa a fi prezent in persoana la eveniment.
BD ca obiect de lux
Unul dintre motivele pentru care albumele de banda desenata nu sint la mare cautare printre romani, pe linga lipsa de cultura vizuala necesara deschiderii apetitului, este acela ca astfel de carti sint obiecte de lux, extrem de frumoase si foarte scumpe. Nu rare sint cazurile in care sute de volume nevindute au fost distruse, tocmai pentru a nu li se micsora pretul si a nu-si pierde valoarea de obiect de colectie. „Pentru Europa, Franta si Belgia reprezinta punctul de lansare si virful de lance ale acestei arte. Relativ scumpa, banda desenata a devenit o adevarata industrie in Occident, una extrem de rentabila de altfel – numai ultimul album „Asterix“, intitulat „La Traviata“, a ajuns acum, in toata Europa, la opt milioane de exemplare, tiraj de neimaginat pentru noi“, explica Dan Pintea, tinar desenator de BD si mare pasionat.
Filme de animatie – Matei Branea
Proiectie filme de animatie – scurt metraje realizate de Matei Branea si Sergiu Negulici.
Realizeaza filme de animatie, banda desenata si ilustratie. Lucreaza din placere, pentru ei, prieteni, televiziune, reviste si publicitate.
”Rozul lipseste in benzile desenate din Romania. Lipsa banilor, a initiativei si a unui public complice descurajeaza desenatorii. Citiva graficieni mai de isprava si cite-o editura curajoasa se incapatineaza sa dovedeasca contrariul.
„In Romania, oamenii cresc inalti si sanatosi fara benzi desenate, si nu par sa le lipseasca“, constata cu amaraciune un pasionat BD pe un site romanesc de profil. La vreme buna, dupa ce benzile desenate din „Cutezatorii“, „Pif“ si „Rahan“ au fost pierdute prin poduri si debarale, o mina de oameni incearca sa tina pasul cu ce se intimpla in vest.
„Din pacate, cultura romanilor pentru benzi desenate si pentru print, in general, este zero. E nevoie, dincolo de un desen si o conceptie exceptionale, si de o grafica impecabila, care, se stie, costa mult“, spune Matei Branea, care este, alaturi de Milos Jovanovic si Andy Luke, unul dintre coordonatorii proiectului Hardcomics si autor de benzi desenate. Alaturi de Hardcomics, la ora actuala pe piata romaneasca exista citeva reviste de BD cu o istorie relativ scurta si cu o periodicitate nu tocmai fericita: „Carusel“, „Ah, BD“, „Fergonaut“ sau „SuperEroi“. Una dintre cele mai reprezentative publicatii, Hardcomics, se afla la numarul trei. „Am initiat acest proiect pentru a crea o piata rezonabila de comics in Romania“, spune Matei Branea. Chiar si asa, putinele reviste isi gasesc cu greu spatiu in standurile librariilor: „La inceput ne spuneau ca nu fac loc pentru asa ceva in rafturi, apoi au zis Ce misto. Ultima data ne-au sunat ei sa ne intrebe cind le mai ducem ceva“, adauga acelasi Branea despre experienta cu Hardcomics.
Pe cind pe banda rulanta?
Cel mai recent numar al publicatiei Hardcomics, aparut in toamna anului trecut, a reunit lucrari semnate de 24 de graficieni romani. Initiatorii doreau sa afle nu atit ce se intimpla cu benzile desenate in Romania, cit mai ales daca acestea exista in vreun fel. Branea mai admite ca banii de pe un numar nu ajung decit pentru a finanta urmatoarea aparitie. Daca nu ar fi existat o asemenea initiativa, multi dintre acesti graficieni ar fi continuat sa realizeze orice altceva in afara de benzi desenate. In Europa, dar mai ales in Statele Unite, benzile desenate formeaza o intreaga industrie, in Romania, insa, cei mai multi dintre realizatorii de benzi desenate sint nevoiti sa isi ocupe timpul si cu alte activitati: ilustratie pentru reviste, animatie pentru diverse programe de televiziune etc. Branea a mai realizat, pe linga proiectul Hardcomics, animatie publicitara pentru Cronica Circotasilor, Connex, Hollywood Multiplex, dar si un clip animat pentru o piesa a celor de la Planeta Moldova.” (http://www.cotidianul.ro)
De la 1 Decembrie 2007, site-ul AH, BD! va avea o fatza noua si…toate numerele (16 acum) vor fi disponibile online in scurt timp… si chiar mai mult decat atat!:)
2008 semne bune are 😀
ABIA ASTEPTAM 😀 IN SFARIST…
Mda, sa vedem… 😳 (eu am „tema” 😛 )
ia baga, premiantule! 😛
ca urmez „eu” 😈
@DreamWave wrote:
Mda, sa vedem… 😳 (eu am „tema” 😛 )
Inspiratie de noiembrie
BTW, a facut 3 ani Dream World pe 21 noiembrie 😛